Full version: vist e det skönt..
ankiironninge
på morgon kvisten går jag ut och sätter mig vid dammen.
slurpar på lite nykokt kaffe, fåglarna sjunger sin morgon sång.

Bina som kommer troget varje dag, har börjat sin inflygning.
Ett tjugotal, sitter på en plätt jord, sumpigt, de suger och suger
och vips flyger de iväg, alltid samma utfart.

Märkligt att se!

Där simmar en stor padda, den har sett mig och ligger nu still, länge, länge
under vattenytan,
jag tänker....jag ska nog lära mig lite mer om paddor, vilka arter finns det?

Förra året lärde jag mig en hel del om sländor, dom är så vackra , så graciösa.

Näckrosen som endast fick en blomma förra sommaren , är riktigt i växartaget nu.
jag ler och känner mig lycklig.

Lycklig över att vi hade orken och kraften att göra om torv rabatten till en damm..

damm

Mony
Jag håller med dig till fullo! Finns inget mer underbart att ta med sig morgonkaffet och titta på dammen.

Min är ju helt nyanlagd, men jag NJUTER så jag håller på att spricka yahoo.gif
ankiironninge
åh vad härligt, visst är det!

har du några bilder på din??

kollar genast.. biggrin.gif
Mony
Här sitter jag och dricker mitt kaffe!

Dammen från norrsidan Så här mysigt har det blivit på vår uteplats med dammen nära inpå. Är så glad att vi satte den nära uteplatsen, ett mycket gott råd!

Ska ta lite fler bilder i eftermiddag ...
ankiironninge
vi har åxå dammen centralt, alldeles utanför huset, kan man säga..
tänker på att jag måste inhandla en del renande växter igen...
väntar på fler fina bilder..*S
MayaLisa
Jag grävde damm förra sommaren och i år har jag byggt en brygga...Sitter still riktigt länge, eller ligger på mage och glo på fiskarna...Älskar min damm!![attachment=37305:bron.jpg]
ankiironninge
oj vad fin!
med brygga och allt och en liten bro,

det är bara fantasin som stoppar eller hur?
dammen ger så mycket.
Vad är vackrast i din damm just nu
och hur mår fiskarna? rolleyes.gif
Mony
MajaLisa: Min son på tre år blev HELT betagen i din bro! Han satt säkert i 20 minuter och förklarade hur han och jag skulle göra för att bygga en likadan i vår trädgård smile.gif

Jag skulle ha spelat in honom. Så lillgammal och underbar. Det kändes som han hade varit dammbyggare i tidigare liv eller något.

"mamma, vi måste gräva mycket och det är tungt! Men vi får stora muskler, nästan som pappa. Sen måste vi bära många stenar. SÅ HÄR många (visar med händerna). Sen måste vi köpa vattenfiltar och lägga under så vattnet kan rinna på dem. Jag kan hjälpa dig klippa för jag vet hur man gör. Sen visar vi fiskarna hur de kan simma under bron och då kan vi kasta ner mat till dem så de blir glada!"

Synd bara att vi har sån liten trädgård...
ankiironninge
CITAT (Mony @ 01-07-2009, 09:48) *
MajaLisa: Min son på tre år blev HELT betagen i din bro! Han satt säkert i 20 minuter och förklarade hur han och jag skulle göra för att bygga en likadan i vår trädgård smile.gif

Jag skulle ha spelat in honom. Så lillgammal och underbar. Det kändes som han hade varit dammbyggare i tidigare liv eller något.

"mamma, vi måste gräva mycket och det är tungt! Men vi får stora muskler, nästan som pappa. Sen måste vi bära många stenar. SÅ HÄR många (visar med händerna). Sen måste vi köpa vattenfiltar och lägga under så vattnet kan rinna på dem. Jag kan hjälpa dig klippa för jag vet hur man gör. Sen visar vi fiskarna hur de kan simma under bron och då kan vi kasta ner mat till dem så de blir glada!"

haha ja se småbarn....vad ska det bli av honom??
damm byggare så klart!!!! yahoo.gif
Gillan
Jaaa, visst är det underbart med vatten i trädgården. Någonstans i den här periferin tillbringar jag mina dagar nu

[attachment=37326:Perry_60...001_ODLA.jpg]

Underbart är att ligga nere på bryggan med fingertopparna i vattnet och låta fiskarna "smaka" på fingertopparna

[attachment=37325:Perry_60...006_ODLA.jpg]

Jag erkänner villigt att vi är väldigt lyckligt lottade som har plats med allt vatten blush.gif

Så fint ni har det ni andra också smiley_small_hug.gif
ankiironninge
CITAT (Gillan @ 01-07-2009, 10:10) *
Jaaa, visst är det underbart med vatten i trädgården. Någonstans i den här periferin tillbringar jag mina dagar nu

[attachment=37326:Perry_60...001_ODLA.jpg]

Underbart är att ligga nere på bryggan med fingertopparna i vattnet och låta fiskarna "smaka" på fingertopparna

[attachment=37325:Perry_60...006_ODLA.jpg]

Jag erkänner villigt att vi är väldigt lyckligt lottade som har plats med allt vatten blush.gif
Så fint ni har det ni andra också smiley_small_hug.gif

oj jag packar genast badväskan och kommer och plaskar!! smiley_small_hug.gif

i denna värme så är det perfekt att så smidigt få sig ett svalkande dopp... rolleyes.gif
Gillan
CITAT (ankiironninge @ 01-07-2009, 10:16) *
oj jag packar genast badväskan och kommer och plaskar!! smiley_small_hug.gif

i denna värme så är det perfekt att så smidigt få sig ett svalkande dopp... rolleyes.gif

Oj, oj, du är välkommen, men om det är så värst svalkande just nu är väl tveksamt. Det är närmare 32 grader i vattnet! Alltså tom varmare än i luften sweatingbullets.gif wacko.gif ...................... laugh.gif
skogstroll
CITAT (ankiironninge @ 29-06-2009, 06:44) *
på morgon kvisten går jag ut och sätter mig vid dammen.
slurpar på lite nykokt kaffe, fåglarna sjunger sin morgon sång.

Samma här, ville inte åka hemifrån idag. Bara katten får njuta av stillheten.... och en nyutslagen näckros smile.gif
Mony
Två dagar kvar till fem veckors semester.....
MayaLisa
CITAT (ankiironninge @ 01-07-2009, 08:51) *
oj vad fin!
med brygga och allt och en liten bro,

det är bara fantasin som stoppar eller hur?
dammen ger så mycket.
Vad är vackrast i din damm just nu
och hur mår fiskarna? rolleyes.gif

Tackar!!
Jo , fiskarna mår utmärkt coolgleam.gif . Igår då jag kom hem så åkte jag och min son och hämtade vatten, brunt, klart, skönt sjövatten...stod då på min grusstrand i dammen och firrarna simmade mellan föttena på mig....Mycket najs!!
yahoo.gif

CITAT (Mony @ 01-07-2009, 09:48) *

Helt underbart!!
Mitt femåriga barnbarn och jag brukar sitta på bryggan och kika på firrarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon