Jonson
Satte ut min majs i slutet maj, Har vattnat och göslat rikligt. En del plantor har fått en grov stam men bladen är bruna med hål i. är detta normalt? Har använt hönsgödsel i pellets from slängt på några gånger i veckan. Någon som besitter lite kunskap i majs odling?
Nauti
Hönsgödsel är väl långtidsverkande och ganska starkt? Det skall absolut inte behövas ge några gånger i veckan. Du kanske har övergött dem så att den fått en näringsbränna. Det skall såvitt jag inte ge några hål i bladen men de kan bli bruna och se brända ut.
Jonson
Tack för svar! Att det uppstått hål kan ju bero på att det bruna torkat och släppt från bladen.
Hönsgödsel verkar finnas både i pellets och pulver och pulver sorten är nog starkare. Men hur som helst
hur och med vad ska jag gödsla min majs?

CITAT (Nauti @ 29-06-2009, 09:32) *
Hönsgödsel är väl långtidsverkande och ganska starkt? Det skall absolut inte behövas ge några gånger i veckan. Du kanske har övergött dem så att den fått en näringsbränna. Det skall såvitt jag inte ge några hål i bladen men de kan bli bruna och se brända ut.

Preussen
CITAT (Jonson @ 29-06-2009, 09:55) *
Tack för svar! Att det uppstått hål kan ju bero på att det bruna torkat och släppt från bladen.
Hönsgödsel verkar finnas både i pellets och pulver och pulver sorten är nog starkare. Men hur som helst
hur och med vad ska jag gödsla min majs?

om du övergött den behöver du inte gödsla mer på ett tag. för framtida odling kan du använda hönsgödsel men mindre mängd och mindre ofta. har du aska över kan du blanda aska och hönsgödsel. du kan ta och blanda ut det i vatten och vattna plantorna för en mer direkt upptagning. annars finns det NPK för grundgödsling på våren.
MariaS
Tvestjärtar gillar att tugga på majs, så de är nog orsak till hålen. Annars håller jag med de andra om att du nog gödslat lite för mycke.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon