Full version: svets på Komvux
niklas828
Jag har hoppat på en två terminers svetsutbildning på Komvux, det var väl av ren impuls kan man säga.
Men ni som håller på med svets, eller kanske utbildat er, är det mycket matematik att kunna?
Jag menar med ritningar, vinklar, grader och beräkningar osv?
Farbror Blå
Nu är jag ju inte utbildad svetsare, men har svårt att tro att du måste kunna svårare matematik för att kunna svetsa. Gissningvsvis handlar teorin mer om olika material, Mig/Tig och gas-svetsning, temperaturer och liknande.
Har aldrig hört nån svetsare berätta om uträkningar.
Grå
Det är mest om du vidareutbildar dig sedan och ska bli svetsansvarig eller dylikt som du behöver kunna göra beräkningar. Nu i början när du ska göra dina hundår ska du bara vara snabb, överjävlig och kvalitetsmedveten.
Ritningsläsning måste alla kunna, det är a och o. Den bäste svetsaren tar sin ritning och gör jobbet utan tjafs. Ingen har behov av en snackfikus i ett svetsbås.
Bra jobb. Lycka till!
Motti
Eftersom vi har eget företag där alla måste kunna svetsa så vet jag att det beror på vad du ska jobba med som är avgörande för "hur"mycket du behöver kunna,alltså beror det på vilket företag du ska arbeta på och vilken produkter dom gör,skulle tro att man har bäst jobbchans om man kan alla svtetsteckniker.
niklas828
Låter bra det där, man får väl ge det en chans! Det verkar finnas bra med jobb ochså när man är färdigutbildad.
Grå
CITAT (niklas828 @ 30-06-2009, 18:50) *
Låter bra det där, man får väl ge det en chans! Det verkar finnas bra med jobb ochså när man är färdigutbildad.

Inte nog med det, utvecklingsmöjligheter så det bara sprutar om det för den som är hågad. Svetskunskaper är inte en bristvara enbart i svetsbåset, utan även på ledarskapsnivå, produktionstekniker, arbetsledning, kvalitet m.m. Duktiga och kompetenta svetsutbildare söks det efter med ljus och lykta, så den banan du har börjat på kan leda precis vart som helst. Hoppas det går bra för dig och att du står ut med att vara påpälsad mitt i sommaren wink.gif
Motti
Håller med Grå !det finns stora chanser att få jobb om man kan alla svetstekniker,och inte nog med det !man har stora chanser att utveckla sig och klättre upp ,du kan tex utbilda dig till att svetsa under vatten då kan du ta jobb på tex oljeplattform eller inom varvsindustrin där kan man tjäna grova pengar,ja svetsning är de stora möjligheterna om man går in för det och vill bli riktigt kunnig och bra.Satsar du på det så lär du inte ha svårt för att få bra jobb!
Lycka till !Motti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon