*Ulrica*
Jaha, då måste vi tyvärr göra oss av med Tjatte ändå. Sonen fick honom i födelsedagspresent den 23:e och vi har verkligen försökt hålla ut men han är taskig mot våra unghöns. På natten får vi stänga in honom och låta de andra sova utomhus annars jagar han dem runt runt där inne. De är alldeles uppstressade och håller sig så långt ifrån honom som möjligt. När vi kommer med godsaker jagar han bort de andra. Kanske passar han bättre ihop med en annan flock?

Han är 9 månader och en blandning mellan Hedemora, Island och Leghorn. Han gal ganska mycket. laugh.gif

[attachment=37153:tjatte090623.jpg]

Blir vi inte av med honom snabbt får han tyvärr bli Coq au vin.
Meriona
Grann är han iallafall, hoppas att du hittar någon som vill ta sig an honom! unsure.gif
Aqvakul
Nej, tack....

OT:
Jag fick en tupp när jag fyllde 40. Den rymde och motstod alla infångningsförsök, men gol högljutt allt tidigare varje morgon (april). Efter tre veckor sökte han sig tillbaks till förre ägaren, som redan hade nog med tuppar. Vad som hände sen har jag aldrig vågat fråga...
Rosmarin
CITAT (Aqvakul @ 29-06-2009, 21:25) *
Nej, tack....

OT:
Jag fick en tupp när jag fyllde 40. Den rymde och motstod alla infångningsförsök, men gol högljutt allt tidigare varje morgon (april). Efter tre veckor sökte han sig tillbaks till förre ägaren, som redan hade nog med tuppar. Vad som hände sen har jag aldrig vågat fråga...

Oj då... giggle.gif ! Förstår om du inte vill ha den upplevelsen i repris. ....Men har du hönor Aqvakul? Konstigt att han inte ville stanna hos dem.?

Ulrika: Nej tack! Ingen tupp. Dels bor jag för långt borta, dels har jag fn problemet att jag har en ensam tupp och letar förtvivlat efter nya hönor till honom! (Ursäkta det blev lite OT, har skrivit om detta i en annan tråd)
*Ulrica*
Inga problem! tummenupp.gif

Ja, övertaliga tuppar finns det nog gott om, det är kanske därför de verkar vara vanliga 40 och 50-års presenter. Folk kanske inte tänker på att man även behöver ett hönshus, utegård, höns, hönsmat etc. etc. etc. no.gif

Men vår tupp fick ett lyckligt slut iallafall! Han bor och gal nu i Vårgårda! biggrin.gif
Myosotis
CITAT (*Ulrica* @ 04-07-2009, 10:59) *
Men vår tupp fick ett lyckligt slut iallafall! Han bor och gal nu i Vårgårda! biggrin.gif

bravo.gif Vad trevligt! Så slapp han bli uppäten! tummenupp.gif Sonen kanske kan få en egen höna istället så småningom, förslagsvis av en ras som lätt blir väldigt tam, typ Sebright.
*Ulrica*
Jo, jag lovade honom några hönor som kompensation för han blev ju inte glad precis av att bli av med sin födelsedagspresent så snabbt. Jag ska kolla den rasen, problemet blir väl bara att få tag på dem. Det verkar vara svårt att få tag på just de raser man vill ha. En kvinna som bor här i närheten har en hemsida som heter Sabelpoot så där kanske vi skulle kunna få tag på den rasen. Men jag vet inget om dem.

Jag har hört att det blir lättare till hösten, får väl gå på lite utställningar och träffar. Hönstokar har ju bytardagar precis som vi växttokar har... giggle.gif
Myosotis
Det var bara ett förslag, det finns många trevliga raser. Min sebrighthöna är köpt i Munka-Ljungby om du vill ha telefonnumret dit. Det där med utställningar är en bra sak, man får kontakter och bra tips där! Kolla även på blocket.
Rosmarin
Men så bra att Tjatte har hittat ett nytt hem! Skönt att höra. Hoppas att du hittar en eller ett par hönor till lillgrabben snart! wub.gif
*Ulrica*
Skriver fortsättning i hönstråden... har nog hittat höns nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon