Full version: temperatur i växthus
Malin_MeL
nu är det svårt att hålla temperaturen under 30 i växthuset, jag har öppet runt om men det hjälper ju inte när luften utanför håller 33 grader
plantorna verkar må ok tycker jag, vatten och skugggardin gillar de ju ser jag,
kan en sån här värme om den blir långvarig vara skadlig för skörden?
Lady Hamilton
När det är så här varmt är det bra med en fläkt i växthuset som håller tempen nere. Du skriver att du har skuggardiner och det är mycket bra.

(Men jag som ej har skuggardiner brukar använda mig av en tillfällig lösning när det är så extremt soligt. Jag blandar 1L filmjölk med 2-3 dl kalk, rör om och penslar på utsidan av växthuset. Blandningen försvinner när det regnar och fungerar bra som tillfällig lösning)
Alexander-VG-zon3
vilka växter har du ?

tomater, chili, gurka, paprika m.m. tål +35c. och åtminstone chili, gurka, paprika har jag haft som tålt upp till +50c.
Malin_MeL
det är ungefär de jag har. och melon och gyllenbär, och lite olika kryddor

50 grader!!! galet, så varmt kan det nog inte ens bli i mitt växthus skulle jag tro, det är inte tätt för 5 öre.

jag hade en ide om att ta upp taket på en skräp-bil som stod på tomten och sätta i glas, och ha som växthus, där hade det nog blivit 50 grader....

jag får kanske ställa ut en fläkt om det blir varmare.

en annan sak som jag funderat över är skugggardiner. chili blir väl starkare ju mer sol de får har jag läst någon stans. om man då sätter upp skugggardiner så tar man ju bort det mesta av solstrålarna.
jag funderar på att istället hänga av rutorna mot söder nu när det är så varmt (har ett trä-växthus gjort av fönster), för det är väl glasets uppvämning och brytning av solstrålarna som är anleningen till att man behöver skugga?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon