kollonikompis
29-06-2009, 11:23
Jag testade att ta en gren och sticka ner i en vas med vatten i hopp om frodiga rötter...
Vattnet ruttnade och luktade död fisk på nolltid och grenen dog...
OK, så det fungerade inte, så hur gör jag?
TAg en hög kruka typ roskruka och fyll den med torv uppblandad med sand. Tag sedan sticklingar som är ca 1/3 högre än krukan. 2/3 av sticklingen skalar du av alla blad på och lämnar 4-5 blad kvar i toppen, stick ner sticklingen i krukan ända ner till botten, gärna utefter krukans sida. VAttna igenom ordentligt!
Sen ställer du krukan i ett skyddat skuggigt läge och se då till att det konstant är fuktigt i krukan. Efter ett par veckor kan du försiktigt vända på krukan och se om det kommer ut rötter. När du ser ordentligt med rötter på undersidan, är det dags att plantera om sticklingen till vanlig plantjord eller i marken.
GLÖM INTE ATT VATTNA!
kollonikompis
29-06-2009, 12:40
Tack för detta kompetenta svar!
Jag har några tilläggsfrågor:
1. När du skriver stickling, är det en gren som avses då!?
2. Jag har plåtburkar som det varit korv i, motsvarande Bullens, men detta är Krögarns Varmkorv. Dessa burkar är 22 cm höga och diameter på 15 cm.
Man skulle kunna göra hål i dessa i botten, för dränering, och sen använda dom? Går det?
Alexander-VG-zon3
29-06-2009, 13:19
ta ett toppskott som har ca 4-8bladpar, klipp av skottet strax under ett bladpar, nod, bladveck. dra sedan av hälften av bladen (där kommer sedan rötterna). plantera i kruka placera i sol-halskugga-skugga det kvittar bara du håller det fuktigt!.
jag har tagit sticklingar på fläder på försommaren och dom har rotat sig bra när jag gjort som jag skrev. har haft dom i västläge och hållit dom fuktiga.
tar du vintersticklingar på fläder kan du plantera sticklingen direkt i marken där du vill ha busken.
kollonikompis
29-06-2009, 15:02
Tusen tack för dessa tips! Jag tror det står en buske precis utanför kontoret. Där finns gott om grenar... Jag ska fixa med min sekatör.
kollonikompis
29-06-2009, 20:53
Jag har blandat torven med lite blomjord... som förstörde nästan 20 påsar för mig... på grund av den rally-stora andelen näring i jorden, vilket jag inte visste!
Jag köpte en säck torv på plantskolan tidigare idag, 17:55...
Nu kommer korvburkarna till sin rätt! Jag ska fota i morgon och ni får bedöma om det finns hopp!
kollonikompis
30-06-2009, 19:07
Så ser det ut med flädersticklingarna i korvburkarna.
Alexander-VG-zon3
30-06-2009, 19:51
du ska ha dom ute i söder eller, väst eller, öst eller, norr-läge och hålla dom lätt fuktiga hela tiden.
CITAT (kollonikompis @ 30-06-2009, 20:07)

Så ser det ut med flädersticklingarna i korvburkarna.
Ser bra ut, sånär som på att de ska stå utomhus... Inne kommer de dö. Det är helt enkelt för låg luftfuktighet inne så de torkar ut innan de hinner få rötter.
kollonikompis
01-07-2009, 11:06
Tack för tipset!! De ser lite hängiga ut och det är AC i lokalen... Det är svårt att veta när lagom är "lagom"...
jag ska köra ut dom. Absolut! Tack för detta tipset!
red/
Nu står dom utomhus där det både är varmt och fuktigt. Ni ser originalbusken till vänster i bild.
Vad är bäst? Här eller nere vid kolonilotten? Jag har inga hål i burkarna. Tror ni jag behöver det? Det är lätt att borra upp lite hål i varje burk.
Dränering är viktigt, speciellt för sticklingar. De brukar kunna se ganska vissna ut länge, de har stor bladyta, och dålig sugförmåga.
kollonikompis
01-07-2009, 12:09
OK, så då ska jag borra hål? Hur många och i vilken diameter!?
Jag testar med det samma. 5 mm och "ett antal". Kan det funka...?
Till de burkarna bör du ha minst 3 hål i 5mm. Kolla en vanlig blomkruka så ser du.
kollonikompis
02-07-2009, 22:46
Nu har jag borrat fem-sex hål och dom ser INTE hel friska ut, de tänkta fläderbuskarna... Bladen hänger. Vad är felet!? För mycket vatten?? För varmt??
Jag ska ta kort i morgon.
Alexander-VG-zon3
03-07-2009, 05:52
även om bladen hänger kan dom rota sig, en annan sak jag glömde säga är att du skulle satt dom i ett glas med vatten först i ett dygn så att dom suger ät sig. annars brukar sticklingar resa på sig efter ett tak.
CITAT (kollonikompis @ 02-07-2009, 23:46)

Nu har jag borrat fem-sex hål och dom ser INTE hel friska ut, de tänkta fläderbuskarna... Bladen hänger. Vad är felet!? För mycket vatten?? För varmt??
Jag ska ta kort i morgon.
Visst påverkar värmen just nu, men flädersticklingar brukar repa sig och sätta rötter ganska fort. Du kanske ska ha lite våtare jord nu i värmen.
kollonikompis
03-07-2009, 12:24
Tack för era tips! Vattna orkar jag, definitivt. Jag har testat att sätta dom i vatten, men det var inte i ett dygn... det var någon vecka.
Nu har jag tagit en bild och som du ser, det känns inte HELT övertygande... De två på marken planterade jag i går kväll. Jag har borrat 5-6 hål i varje burk. Det är REJÄLT varmt, vilket kanske inte riktigt syns på bilden. Det är hög luftfuktighet också.
Alexander-VG-zon3
03-07-2009, 13:01
CITAT (kollonikompis @ 03-07-2009, 13:24)

Tack för era tips! Vattna orkar jag, definitivt. Jag har testat att sätta dom i vatten, men det var inte i ett dygn... det var någon vecka.
när du tar dom direkt efter kan det vara bra att låta dom stå i vatten i ett dygn, då suger sticklingen upp vatten direkt och är ''vattenfylld'' när den planteras i jord. hur har du satt sticklingarna ? ha dom i mitten av krukan så blir det inte varmt och torrt för dom.
har du klippt dom rätt? du ska klippa 5mm under ett bladbar, nod, bladveck och sedan tar du veck dom understa bladen. klipper du mitten på ett bladpar får du en bit som kan ruttna och ruttnar den biten så får sticklingen inget vatten. har det hänt så får man skära om dom.
kollonikompis
03-07-2009, 14:46
Det var attan vad dom var petiga... Ni ser ju själva. Originalet står ju bredvid och det är VARMT i asfalten. Så vida huset inte läcker vatten har busken vid knuten inte fått vatten på 2-3 veckor... Men det är fuktigt i luften så kanske den tar näring från bladen!?
Hur som helst. Det är VARMT i krukorna också. Hur varmt vet jag inte, men 30-35 grader kanske. Vi får se hur det går. jag ska vattna vidare. I värsta fall får man ta fler sticklingar från originalet... Jag tror inte placeringen av själva sticklingen i krukan skulle påverka värmen. Hela plåtburken är lika varm.
Däremot kan man kanske tänka sig ett solskydd. Det är skillnad på direkt sol och att stå ljust. Så är det med många djungelväxter man har hemma. De mår bättre vid sidan av fönstret än mitt i fönstret.
Det var lite det jag misstänkte, att det kunde vara förknippat med vissa svårigheter. Därför är det så många sticklingar. Jag tänker, kanske blir det någon som fungerar!?
Alexander-VG-zon3
03-07-2009, 14:53
CITAT (kollonikompis @ 03-07-2009, 15:46)

Det var attan vad dom var petiga... Ni ser ju själva. Originalet står ju bredvid och det är VARMT i asfalten. Så vida huset inte läcker vatten har busken vid knuten inte fått vatten på 2-3 veckor... Men det är fuktigt i luften så kanske den tar näring från bladen!?
Hur som helst. Det är VARMT i krukorna också. Hur varmt vet jag inte, men 30-35 grader kanske. Vi får se hur det går. jag ska vattna vidare. I värsta fall får man ta fler sticklingar från originalet... Jag tror inte placeringen av själva sticklingen i krukan skulle påverka värmen. Hela plåtburken är lika varm.
Däremot kan man kanske tänka sig ett solskydd. Det är skillnad på direkt sol och att stå ljust. Så är det med många djungelväxter man har hemma. De mår bättre vid sidan av fönstret än mitt i fönstret.
Det var lite det jag misstänkte, att det kunde vara förknippat med vissa svårigheter. Därför är det så många sticklingar. Jag tänker, kanske blir det någon som fungerar!?
har du plåtbrukar plus planterat dom nära väggen så bör dom nog inte stå soligt, sätt dom då i skuggan eller i halvskugga. man ska inte jämföra en väl etablerad och ''vuxen'' planta med nytagna sticklinmgar utan rötter det är som två helt skilda plantor som tål olika.
har du planterat sticklingarna utmed krukväggen så får dom det väldigt varmt och torrt om dom nu är i ett soligt läge, det värsta som kan hända är att jordklumpen drar ihop sig och då följer inte sticklingarna med och torkar. planterar man så utmed väggen så ska dom stå i skugga eller halvskugga ( rosor exempel får ju bättre rotning om dom planteras utmed krukväggarna).
har dom det varmt och soligt är det bättre att plantera sticklingen i mitten, då den håller svalare och mer fukt om man nu skulle råka glömma vatten plus om det är väldigt varmt och torrt. ett annat alt är att du tra stic klingar som du plantear direkt i marken.
Tror även att man kan försöka böja ned en gren i jord och få den att få rötter.
Har för mig att jag har sett denna modell hemma hos mina föräldrar där det har skett spontant.
kollonikompis
05-07-2009, 22:47
Jag har flyttat dom nu så de står lite mer "under cover" och där avses en annan buske. Så det ska inte bli så mycket direkt solljus. Dom står dock fortfarande ljust.
De två jag gjorde sist ser antydan till hoppfulla ut. Resten ser rätt döda ut...
Det var därför som jag gjorde så många sticklingar, för jag kalkylerade med stort svinn... och se där! Denna gången prickade jag rätt!
strandskatan
06-07-2009, 19:17
Finns det inga småplantor där fläderbusken växer? Hos mig kommer fortfarande fläderplantor upp överallt tre år efter jag grävt upp alla fäderbuskar som även de frösått sig själva från början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.