Köpte en stuga för 1,5 år sedan. Förre ägaren verkar ha odlat maskrosor, gråfibbla (tror jag den heter efter att ha läst en massa trådar här) någon form att ettårig bambusort.
Bambun (om det nu är det) prider sig både via frö och rötter. Torkar ihop totalt och blir sköra när de dör. Upptäckte snabbt att de sprider sig via rotsystemet ifall jag bara kapar stammen, då verkar rötterna ta extra fart och massa nya skott kommer upp. Gav upp i fjol och köpte det förhatliga RoundUp. Sprayat och penslat och det verkar ha gjort resultat.
Hela förra året försökte jag ta bort maskrosorna med en tveeggad pryl vilket ger lite besvär i handen/armen efter ett tag. Gick iår över till att pensla RoundUp i centrum samt lite på bladen. Där jag penslat koncentratet i mitten fick jag bäst effekt. Efter någon månad återstod bara ett litet hål där roten varit.
Nu återstår bara att få bort sista gisslet, gråfibblan. Krattat som attan och fått fram sidoskotten ur mossan. De växer så tätt att allt annat dör.
Min fråga: Finns det bättre sätt att utrota detta ogräs utan att behöva pensla vareviga fibbla? De är omöjliga att dra upp med hela roten och jag vet inte om en bit rot ger ny växt? Frågan har ställts tidigare här i forumet men det har mest blivit en massa rundsnack utan tips på lösning. Kanske inte finns? Manuellt arbete enbart?
Piccante
29-06-2009, 13:15
"Bambun" är förmodligen någon art av slide som parkslide eller jätteslide. Gråfibbla tycker jag är vackra och dessutom trivs de bra på torr och mager mark där gräset ändå kommer torka och växa ganska glest. Jag ser dom inte som ogräs utan att de berikar min gräsmatta. Att sträva efter total enfald i en gräsmark är mot naturen och fungerar endast tillfredställande på golfbanor där de använder mycket gift. Så antingen får man ta det som det är eller manuellt rycka upp varenda alternativt pensla alla med round up.
Tack för kommentar. Det med "bambun" skall jag snarast kolla upp.
Edit: "parkslide" tyx det vara. Inga bra omdömmen om den växten. Ser framför mig en massa år med problem. ( Japanese Knotweed )
---
Fibblan är ogräs, alltså inget jag vill ha. Jag vill inte ha enbart gräs, har diverse "ängsblommor" eller vad det stod på paketet, alltså är det inte frågan om enfald utan om önskemål. Klöver känner jag igen men övrigt, nä. Men en massa vackra saker som spirar.
På en fläck fanns det en 3-4 med dragning åt rött. Vet inte hur de kunnat komma dit. Verkar vara liknande rödfibbla som jag sett nämnts i forumet. Men det är inget gräs det heller, alltså ogräs. Samma spridningssätt som den grå varianten.
Har stoppat spridningen (lite) genom att nypa av blommorna och sedan hårdkratta från ytterområdena mot mitten. Krattar i lite olika riktningar för att få med sidoskotten. Heter det sticklingar? Har nog annat namn.
Piccante
29-06-2009, 17:26
Har du sått in ängsfröblandning på gräsmattan? I så fall har du förmodligen sått in gråfibblan själv då den är typisk för ängsfloran på torrängar och betesmarker.
Vet att jag skrev ett snabbsvar men glömde jag spara?
Nå, i så fall borde fibblorna funnits i hela trädgården. Dessa fanns när vi kom hit redan innan vi kompletterade med mera frön. Dock har det skett en markant ökning i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.