Full version: vad är detta?
norea
[attachment=37177:IMG_0308.JPG]När syllarna byttes på vårt hus hade byggnadsarbetarna sågat ner denna buske ända ner till fotknölarna. nu har den börjat växa, men jag vet inte vad det är. finns inga tecken på blommor, men den kanske inte vill blomma när den blivit nedsågad.
GunnellF
Tycker att det ser ut som Ungersk Syrén, Syringa josikaea.
norea
min bror trodde det är liguster men jag tycker inte det ser ut så.

CITAT (GunnellF @ 29-06-2009, 14:26) *
Tycker att det ser ut som Ungersk Syrén, Syringa josikaea.

Syrén hade jag inte ens tänkt på. varför tror du det är just ungersk? hur ser man det?
ankiironninge
CITAT (norea @ 29-06-2009, 14:23) *
[attachment=37177:IMG_0308.JPG]När syllarna byttes på vårt hus hade byggnadsarbetarna sågat ner denna buske ända ner till fotknölarna. nu har den börjat växa, men jag vet inte vad det är. finns inga tecken på blommor, men den kanske inte vill blomma när den blivit nedsågad.

nån try eller syren, tror jag..
GunnellF
CITAT (norea @ 30-06-2009, 07:38) *
min bror trodde det är liguster men jag tycker inte det ser ut så.
Syrén hade jag inte ens tänkt på. varför tror du det är just ungersk? hur ser man det?

Det är bladens utseende, form och hur de sitter (parbladigt), plus att det är "prickar" på stammen. Men jag är inte helt säker. Sök på Ungersk syrén och kika hur de ser ut.

CillaM
Det där ser mer ut att vara en hortensia av nåt slag, med årets tillväxt är grenarna alldeles för veka för att vara förvedad ungersk syren.
norea
CITAT (CillaM @ 30-06-2009, 20:59) *
Det där ser mer ut att vara en hortensia av nåt slag, med årets tillväxt är grenarna alldeles för veka för att vara förvedad ungersk syren.

kanske de är veka eftersom den var totalt nedsågad i vintras?
GunnellF
CITAT (norea @ 01-07-2009, 08:53) *
kanske de är veka eftersom den var totalt nedsågad i vintras?

Ja, färska skott på Ungers syrén är mjuka, men även jag är tveksam till att det är rätt ändå. Bladkanternas tandning stämmer inte riktigt tycker jag...
Chamomille
Den är väldigt lik min buddleja både vad gäller blad och stam. Men, min buddleja har ju ett litet bladpar mellan de stora bladen och stammen g.gif Nån variant?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon