Full version: Miscantus gräs
EvaLottaA
Vi har 3st miscantusgräs som vi har haft i 4 års tid. Varje år har vi klippt ner det på våren och sen har det vuxit upp till ca 1.8 m höjd. Vid den här tiden på året så brukar det vara meter högt. I år har det knappt hänt något alls, några enstaka strån tittar upp annars ser det helt dött ut.

Är det dött eller värt att vänta på att något händer? Om det har dött, vad kan vara orsaken? Gräsen är planterade i nordost läge vilket innebär att de får sol fram till kl 12 ungefär och efter det skugga. Från början så hade vi 5st gräs planterade, men de blev för stora så i våras efter nedklippningen grävde vi upp och flyttade 2st . De två som vi har flyttat är dryga metern höga redan, men de sitter i söderläge och får sol hela dagen.

Eva-Lotta

Alexander-VG-zon3
vintern var ju väldigt blöt och omväxlande så gräsen kan ju ha ruttnat i en del delar. och denna försommaren har ju varit rätt så kall vilket gjort att i skuggigare lägen har dom kanske inte vuxit så mycket.

i full sol och mycket vatten så växer dom snabbt och bra vilket förklarar varför dom andra har vuxit mer i soliga lägen.
MariaS
Det är inte bara dina miscantusar som visar sig dåligt i år. Många kunder har klagat på detsamma hela våren.

Dels är det den kalla oskyddade vintern som är orsak, samt den torra kalla våren. Soligt och fuktigt läge ger gräsen bättre förutsättningar under dessa förhållanden, så de som står kvar nu, behöver helt enkelt massor av vatten för att komma igång nu.
Bengalow
Gräs får aldrig klippas ner innan frosten definitivt är borta. Det är rörformiga växtdelar, som samlar vatten, och fryser vattnet i "rören" så ruttnar roten.....
EvaLottaA
Tack för era tips. Nu testar jag med att vattna jättemycket och hoppas på att det blir lite fart på gräset :-)
skogstroll
mitt var också jättetrögt i år, men nu börjar det hända nåt och är nån halvmeter/meter hög smile.gif
embees
Samma här. Jag trodde mitt elefantgräs var dött men nu har det vuxit upp till dryga meterna och många skott är på väg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon