4:an
[attachment=37183:P1010383.JPG][attachment=37184:P1010384.JPG]Skulle tycka att det är kul om jag får veta vad det är för rosor som växer i min koloni...själv har jag ingen aning en var nedklippt men visade sig vara en klätterros...nu får den klättra fritt!!! Tack på förhand!

[attachment=37185:P1010385.JPG][attachment=37186:P1010391.JPG]

[attachment=37187:P1010395.JPG]
MariaS
Den röda klätterrosen tycker jag liknar 'Sympatie', den andra klätterrosen är i alla fall en honungsros Rosa helenae
kan tillägga att ros nr 3 doftar alldeles otroligt gott!!!! wub.gif
Chamomille
Nr: 4 var häftig! Den ser nästan ut som en pelargon w00t.gif
MariaS
Har tittat och funderat på nummer 5, är bilden möjligen lite ljus? i så fall kan det vara en gammal ros som heter Blå Måndag.

Doftar i så fall lite lätt av ingefära.
skall gå ut och sticka ner näsan i den!!! Tack så här långt!!
upptäckte att jag inte var så bra på det här med ingefära ..... den har en svag doft av något i a f och är ljus rosa som en marsipan ros och ja, fotot blev inte så bra det är för ljust! Skall försöka ta en bättre bild!
Madeleine1
Nr 3 ser ut som Super Star - en tehybrid. Färgen är lite svår att bedöma på bilden, men Super Star är orangerosa och doftar hallon lång väg.

Super Star är handelsnamnet, egentligen heter den visst Tanorstar.
Tack för hjälpen!!! thanks.gif Bra att ha ett hum om vad som växer i trädgården!
lena uppsala
nr5 sre ut som en NewDawn,men någon rosa heleane,honungsros kan jag inte se.Däremot är nr2 någon vildros,tänkte på rosa nitida men din ser högre ut.
Tänk om 5:an är en new dawn och jag har fortsatt att klippa ner den som den var när vi
köpte stugan...... -cry-.gif och jag som har tänkt köpa en new dawn till och så har jag kanske en
redan.......
Monica B
Håller med om att 5:an är en New Dawn. Men inte skall du bli ledsen över att du gått fram med häcksaxen. Ha förtröstan. flirting.gif När jag köpte mitt hus förra året så övertog jag också några rosenbuskar på framsidan av huset. Dom såg rent förskräckliga ut, mest bara ris och bladlösa skott med lite blommor i topparna. I höstas plockade jag fram häcksaxen och kvar blev bara några "pinnar" av varje buske. Så här såg det ut tidigt i våras (notera "pinnarna" inne vid huset):

[attachment=37723:F_re.jpg]

Nu ser rosorna på framsidan av huset ut så här:

[attachment=37724:New_Dawn.jpg]
New Dawn vi husknuten

[attachment=37725:Ok_nd.jpg]
Okänd ros vid ingången

[attachment=37726:Super_Star.jpg]
Super Star mitt på huset. Passar inte färgmässigt in i det hela så den kommer att flyttas i höst.

Hela kalaset ser ut så här:

[attachment=37727:Efter.jpg]

[attachment=37728:Signatur.jpg]
Då är det kanske rent av möjligt att flytta denna new dawn och låta den gå upp i en rönn.....vad tror ni???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon