[attachment=37203:vad.JPG] Den här kommer visst lite överallt, på en av de små syns stiplerna ännu mer, lysande röda
[attachment=37202:stipler.JPG] tror i alla fall att det här är samma som den övre bilden, fast den än så länge para är ett par pinnar rakt upp
[attachment=37200:stammar.JPG] Varför är en del stammar bruna? De verkar vara i samma ålder som de andra av grovlek och storlek att döma.
[attachment=37201:l_v.JPG]Och varför har de brunstammiga mycket större löv? De höga stammarna har inga grenar neråt, alla löv är högt uppe ovan nå-gränsen, men de har märkbart större löv, lika som på lilla stammen, än de vitstammiga grannarna. det stora mörkgröna sitter på den brunstammiga, de små är från en vitstammig björk.
Det måste ju gallras men jag vill inte göra ngn dumhet som att ta ner träd som borde sparas, ergo, ska jag spara de brunstammiga storlöviga??
JAg tycker att det verkar som om du har inslag av kopparbjörk. De har just den där lite rosabruna färgen på nävern. Dessutom brukar de just bli väldigt höga med lite förgreningar på stammen. Kan vara ättlingar från inplanterade kopparbjörkar från den tiden man odlade björk till virke. Kopparbjörken är bra till just virke, eftersom den får grenfria stammar. Tyvärr växer den betydligt långsammare än den vanliga vårtbjörken...
Intressant, måste ta reda på om det odlats kopparbjörk här omkring. Det har legat ett antal sågverk runtom, men timret har nog till största delen kommit med flottningen efter älven.
Huggorm
29-06-2009, 17:30
Även vanliga björkar kan ha kopparfärgade stammar som små, men vad som avgör färgen vet jag inte.
Det som är på de översta bilderna är väll kaprifol?
Hur stora är de som små? Vet ju inte hur gamla de är, köpte huset i höstas, men de är minst 6- 7 m höga.
Huggorm
29-06-2009, 18:21
Vid 6-7m borde dom ha fått normal svart-vit björkbark. Jag vet inte hur bladform och andra kännetecken är på kopparbjörk, men det verkar helt klart värt att forska i
Ja, det skulle vara skoj om det är någon specialare
Huggorm
29-06-2009, 18:25
Efter lite efterforskning heter kopparbjörken Betula albosinensis var. septentrionalis på latin. Enligt en bok som jag har får den mycket stora löv, upp till 17cm långa. Det borde vara ett bra sätt att särskilja den från vanliga björkar. Men det står också att det är vanligt med hybrider mellan olika björksorter, så det kanske inte blir så lätt att artbestämma...
Efter vad jag hittat på nätet går de inte här uppe i norrbotten heller. Synd, det hade varit fint med kopparbjörkar.
Huggorm
29-06-2009, 18:38
Nepp, max zon 4 står det här
JAg tror ändå att det är en form av korsning mellan vårtbjörk och kopparbjörk. De kanske är härdigare som sådana... Har sett liknande korsningar på andra håll i landet och där har det visat sig att det odlats kopparbjörk i trakterna tidigare. Och det vet ju alla att björkar är bra på att sprida sig själva, så vem vet...
Det jag kan se på bilden, liknar i stort just de korsningsbjörkar jag sett i alla fall, särskilt det där med att bladen är betydligt större...
Jag får höra med skogsstyrelsen, de bör ju veta om det funnits kopparbjörksodlingar här. Hoppas du har rätt Maria.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.