Full version: Så Ginkgo frön
Jordgubben (°_°)
Hej!
Jag är 11 år och är ny här på forumet, och jag undrar hur man ska så ginkgofrön? sos.gif
Jag köpte några frön i veckan för 49:- (är det dyrt eller billigt?).
Jag har blandat jord med 2/3 jord och 1/3 sand.

Nu är frågan:Hur varmt ska dom ha det?
När på året ska man så dom?
Hur mycket ska man vattna?
Och ska man gödsla?

MVH

Jordgubben (°_°)
MariaS
Du kan så fröna under hela året. Genomvattna noga före sådd. Lägg fröna i jorden och täck med ca 5mm lös jord eller fin sand. Sådden placeras i halvskuggigt läge, helt oskyddad för väder och vind. Se till att hålla jorden fuktig vid torka. Fröplantor av vedartade växter blir ganska snart beroende av näringstillskott. Börja med att tillföra små givor av ett flytande fullgödselmedel som flytande blåkorn eller liknande.

Sår du just nu, så har du antagligen små plantor redan i höst. Dessa planterar du snabbt om till vanlig blomjord och ställer dem ljust. Tappar de bladen för att det är för mörkt, bör du placera krukorna så svalt du kan, utan att utsätta dem för frost första vintern. I mars tar du fram krukorna, vattnar igenom ordentligt och ställer dem ljust och varmt. Så snart du kan, ställer du ut krukorna utomhus. Är det risk för frost tar du in dem, annars kommer de må bäst av att stå ute.

Ginkgo kan sen växa på friland i skyddat läge, upp till zon 3 utan problem.
Alexander-VG-zon3
tycker gingko är svårsådd. har inte lyckas än. har fått tipset att lägga dom i blöt i 1-2dygn. och att dom kan behöva en köldperiod och sedan vill dom gro varmt.

små plantor kan frysa ihjäl i zon 1 även en mild vinter så du bör nog krukodla den ett tag. och sedan plantera den skyddat.
Jordgubben (°_°)
Tack för tipset!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det var dyrt beror ju på vad du menar med några frön, Impecta tar 29kr för 6 ginkofröer. (innan man budar på sånt som tradera kan man kolla vad postorderfirmorna tar alltför ofta tycker jag att det är hutlösa priser på vissa fröer på siter som tradera och de är ju inte alltid sortäkta fröer de säljs där heller)

Jag visste inget om frösådd när jag sådde ginkgo så jag kallstratifierade inte, jag blötlade inte men jag sådde dem i bra och porös såjord och det var något fler än hälften av mina fröer som grodde. En av plantorna är numera planterad i mina föräldrars trädgård, en annan hittade jag fortfarande stående i sin kruka i skräpområdet häromdagen.

Bra att veta är att Ginkgo är lövfällande på vintern (även om man odlar dem inomhus i svalt fönster på vintern).
Huggorm
CITAT (MariaS @ 29-06-2009, 17:57) *
Ginkgo kan sen växa på friland i skyddat läge, upp till zon 3 utan problem.

Inte nödvändigtvis utan problem
Erland
Jag sådde Ginkgofrön från Impecta för ett tiotal år sedan. Sådden hade jag inomhus och samtliga frön (har jag för mig) grodde. Faktiskt den enda nakenfröiga växt jag lyckats med. Har sått ett antal barrväxter genom åren men får dem aldrig att gro.
Alexander-VG-zon3
jag hade en liten frösådd (fådd planta då mina sådder inte lyckades kanske var dom för gamla) hursom första vintern stod den ute i en liten kruka stod väldigt oskyddat lägst den vintern -18c och mycket snö. den överlevde vintern och planterades ut i marken lite mer skyddat läge soligt och varmt, den vintern mindre snö och lägst -10c -12c (i dom kallaste delarna) den klarade inte den vintern och jag väntade in i aug innan den åkte i komposten.

med denna erfarenhet så är det nog bättre att odla dom ett par år i krukor innan dom planteras ut. min var ca 10-20cm hög (kommer inte ihåg exakt).

och detta i skåne zon 1-2 men i samma område växer gingko utan problem och får inga alls vinterskador(eller få) men dom var säkert större när dom planterades ut än min eller så var vintern och sommaren till deras fördel under etablerings tiden.
MariaS
Jag har frösått ginkgo utan problem. Har för mig att de grodde ganska snabbt dessutom. 1:a och 2:a vintern hade jag dem i källaren över vintern, tredje året planterade jag dem på våren och sen har de fått stå där. 3 stycken har dock sorken satt i sig ranting.gif Den fjärde och sista har nu passerat 170cm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon