Full version: BUGA Schwerin 2009
Maggan H
[attachment=37229:P6240012.JPG]
I slottsträdgården fanns det många fina anläggningar. Alla kanter är i buxbom. tummenupp.gif
[attachment=37230:P6240018.JPG]
Lite modernt stuk med dessa röda klot, som ett fint blickfång. rolleyes.gif
[attachment=37231:P6240019.JPG]
Om någon har sett blomman till denna Blomman för Dagen så tala om vilken färg den har. Jättevackert bladverk! bravo.gif
[attachment=37232:P6240026.JPG]
Betongblommor, varför inte? Läckra! rose.gif
[attachment=37233:P6240027.JPG]
Rosträdgården ska vi bara inte tala om, vilken oerhörd enorm mängd med rosor! Måste upplevas/doftas! wub.gif
[attachment=37234:P6240032.JPG]
Minsann fann jag en kompis också! help.gif
[attachment=37235:P6240038.JPG]
Lunden, med många fina varianter. yes.gif
[attachment=37236:P6240042.JPG]
Framtidens trädgård, undrar varför den kallas så?? sick.gif
[attachment=37237:P6240047.JPG]
Fantasin är det inget fel på.... slap.gif
[attachment=37238:P6240061.JPG]
Det här underlaget kommer aldrig in i min trädgård....
[attachment=37239:P6240062.JPG]
...och så här ser det ut på håll, på ett ställe hade de anlagt en lekplats, förvisso med sand närmast men men vet ju hur ungar är! nono.gif
[attachment=37240:P6240060.JPG]
Om man inte orkar gå kan man hyra en sån här, med chaufför o allt! Eller varför inte en elmoped, det fanns också! crazy.gif

Lite info om mässan; och jag har inte skrivit fel på kvm, VAD SA, om jag hade ont i fötterna på kvällen?? ninja.gif ONT, det var bara förnamnet..... blink.gif Och ändå orkade vi inte gå över allt, jag missade en del i alla fall! fear.gif

Jag har många fler bilder men kan ju inte lägga ut alla här, tyvärr.

FACTS AND FIGURES

Festival opens
23rd April 2009

Festival closes
11th October 2009

Number of visitors expected
1.8 million

Total budget

of which investments amount to
72.2 million €

40.7 million €

BUGA 2009 locations

Total area of BUGA 2009
550,000 m²

Total exhibition area

of which seasonal planting
39,500 m²

10,000 m²

Shrubs
14,000 m²

Roses
3,000 m²

Rhododendrons
1,000 m²

Grave designs and memorials
2,500 m²

Woodland groves, fruit and climbing plants
4,000 m²

Themed gardens
2,000 m²

Special themes

Geophytes

Water lilies

1,000 m²

500 m²

Exhibition in the GaLa building
500 m²

Small gardens
1,000 m²

Meriona
Oh vad roligt det måste varit att få se allt detta! Tack för att du låter oss gratis-kika! wub.gif
Aqvakul
Härliga bilder! tummenupp.gif smiley_small_hug.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 29-06-2009, 20:35) *
[attachment=37231:P6240019.JPG]
Om någon har sett blomman till denna Blomman för Dagen så tala om vilken färg den har. Jättevackert bladverk! bravo.gif

Jag hade den växten i fjol Vackert bladverk men blommorna var inget att "hurr för" de var i allafall rosa/lila Vet att jag har bild på växten sedan i fjol men jag hittar inte den bilden just nu
I övrigt är det fantastiska bilder Hade gärna varit med på din resa wub.gif och själv fått vara med och uppleva denna enorma prakt
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 01-07-2009, 22:23) *
Jag hade den växten i fjol Vackert bladverk men blommorna var inget att "hurr för" de var i allafall rosa/lila Vet att jag har bild på växten sedan i fjol men jag hittar inte den bilden just nu
I övrigt är det fantastiska bilder Hade gärna varit med på din resa wub.gif och själv fått vara med och uppleva denna enorma prakt

Det är inte försent vet du--öppet till oktober.... Och det är verkligen sevärt!
Fera
Hallå Maggan H. och alla andra.

December 2207 var vi i Schwerin, gick och tittade vid teatern och slottet. Vår "cicceron" pekade på en massa grävmaskiner och div annat inanför ett inhägnat område och talade om att de höll på att gräva ut och utvidga en sjö. För att det 2209 skulle bli en trädgårdsutställning.

Då bestämde vi oss att vi skulle åka och titta på den.

Tyvärr fick vår "cicceron" inte sjäv uppleva trädgårdsutställningen, fast växter/trädgård var inte hans stora intresse.

Nu har vi varit där. Och visst är det häftigt. Rosorna är bäst, tror jag. Vi var inne på Buga en dag, en hel dag, men inte hann vi med allt.
Området med grav vårdar, föll mig inte in i smaken. Men jag att man kanske har andra vanor i Tyskland om HUR mycket blommor det skall vara på en grav.

Den "simmande bryggan" över vattnet från ena sidan till andra sidan är ju också trevlig.

Bor man i närheten kan man köpa årskort, så kan man se de olika teman som ändras under sässongen.

Vi var också utanför själva området en kväll/sen efermiddag och tittade på slottsparken och slottskyrkan.

I slottskyrkan kan man köpa stjärnor, som finns i taket.

Vi var också nere vid sjön och hörde "God dag mitt namn är.........,jag är en ros....." Det var lite kul att höra olika rosor precenteras på detta sättet, och dessutom spankulerade det en andfamilj omkring bland högtalarna.

Schwerin är en fin stad, med bra spårvagnar. Om någon undrar över spårvagnsvärdarna/värdinnorna så är det arbetslösa som har fått någon typ av jobb.

Om ni är på väg dig passa på att ta en äkta Thüringer Bratwurst till ert öl.

OM jag lyckas laddar jag upp lite bilder från Schwerin, en bild är från dec.07
Skall också pröva att sätta in dem i mitt albu, här på forumet

Fera
Bilderna fick jag in, fast det blev två likadana rosbilder. Lägger nog in lite andra bilder från resan i mitt album någon annan kväll. Natti
blomkronan
Å va kul att se dina bilder Maggan sick.gif jag är inte avundsjuk whistling.gif

Fera, kul att du oxå dela med dig av dina bilder tummenupp.gif
Maggan H
Tack blomkronan, och tack Fera för ytterligare info!
L I A H
Fantastiskt fina bilder Maggan! Nu vet vi vad vi inte ska missa att besöka på väg till Schweiz bravo.gif O stort tack för Iochroma Australe sticklingarna idag. thanks.gif Oh, jag har en sån Ipomoea med samma bladform. Den har svagt ljusrosa blommor med mörkare mitt som jag i alla fall tycker är väldigt fina ihop med det mörka bladverket. O enligt andras erfarenheter är det långt ifrån alltid den bestämmer sig för att blomma här hos oss så jag är i glad om den gör det tongue.gif Blommorna ska vara lika den flikbladigas som mor hade i fjol o som blommade glatt ganska sent på sommaren. Den kallas ju också Sweet Potato Vine. Här fanns en bild... http://theoccasionalgardener.blogspot.com/...01_archive.html

Plantskolan jag inte mindes namnet på som ligger längre upp i landet och är mkt värt ett besök heter Bäsna Trädgård http://www.basnatradgard.nu och de som har de gigantiska koikarparna och är min lokala lilla favvo utanför Sthlm heter Ösmo Plant-shop http://www.osmoplantshop.se/trad.asp Missa för allt i världen inte deras underbara buffé om ni har vägarna förbi! laugh.gif Allt Gott! / Cecilia

Ps, mkt imponerad av din otroligt vackra trädgård. Dammen gjorde också att man önskade sig själv mer kvadratmeteryta och färre vildminkar hemma... giggle.gif
Maggan H
CITAT (L I A H @ 16-07-2009, 20:56) *
Fantastiskt fina bilder Maggan! Nu vet vi vad vi inte ska missa att besöka på väg till Schweiz bravo.gif O stort tack för Iochroma Australe sticklingarna idag. thanks.gif Oh, jag har en sån Ipomoea med samma bladform. Den har svagt ljusrosa blommor med mörkare mitt som jag i alla fall tycker är väldigt fina ihop med det mörka bladverket. O enligt andras erfarenheter är det långt ifrån alltid den bestämmer sig för att blomma här hos oss så jag är i glad om den gör det tongue.gif Blommorna ska vara lika den flikbladigas som mor hade i fjol o som blommade glatt ganska sent på sommaren. Den kallas ju också Sweet Potato Vine. Här fanns en bild... http://theoccasionalgardener.blogspot.com/...01_archive.html

Plantskolan jag inte mindes namnet på som ligger längre upp i landet och är mkt värt ett besök heter Bäsna Trädgård http://www.basnatradgard.nu och de som har de gigantiska koikarparna och är min lokala lilla favvo utanför Sthlm heter Ösmo Plant-shop http://www.osmoplantshop.se/trad.asp Missa för allt i världen inte deras underbara buffé om ni har vägarna förbi! laugh.gif Allt Gott! / Cecilia

Ps, mkt imponerad av din otroligt vackra trädgård. Dammen gjorde också att man önskade sig själv mer kvadratmeteryta och färre vildminkar hemma... giggle.gif

Tack C, jaså är det du! Blev konfunderad ett tag och trodde du blandade ihop mig med nån annan! biggrin.gif Ja missa inte BUGA om ni har vägarna förbi! Tack för infon också, ska skriva ner det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon