Full version: beskära gurka
reppie
Tänkte höra lite om gurkodling ska dom beskäras eller tjuvas eller kan man låta dom växa fritt?
rosita
Odlar du dem på höjden eller liggande?

Jag odlar mina på höjden och binder upp dem, därför vill jag bara ha en "stam" och knipsar bort alla början till grenar som kommer i bladvecken.

De gurkor jag odlar på friland, är liggande och de får växa fritt. Det är Västeråsgurkor.
Malin_MeL
CITAT (rosita @ 30-06-2009, 17:35) *
Jag odlar mina på höjden och binder upp dem, därför vill jag bara ha en "stam" och knipsar bort alla början till grenar som kommer i bladvecken.

men kommer det nya gukor på stammen? jag har låtit alla sidogrenar växa ut men det börjar bli ohållbart, det blir hur mycket grenar som helst, iof kan jag ta mig en gurka var och varannan dag för det är så många
rosita
CITAT (Malin_MeL @ 30-06-2009, 18:59) *
men kommer det nya gukor på stammen? jag har låtit alla sidogrenar växa ut men det börjar bli ohållbart, det blir hur mycket grenar som helst, iof kan jag ta mig en gurka var och varannan dag för det är så många

Ja, det kommer nya gurkor efterhand som stammen växer. Jag antar att stammen växer fortare och bättre när inga sidogrenar tillåts komma fram. Dessutom blir det bättre ordning när det inte växer ut grenar överallt.
Jag skördar gurkor hela tiden, stora, saftiga.
Pia L
Är det skillnad på olika sorters gurka om man ska hänga upp dom eller låta dom ligga?
Jag har köpt en planta (namnlös) jag har ingen aning om hur den kommer att se ut då den är klar, men den växer och trivs ialla fall, jag har den hängande, men det blir en rackarns massa trådar eftersom den växer så mycket....böjar både hit och dit
Malin_MeL
Jag har nu klippt ner min gurka två ggr(i sidoskotten, inte grundstammen), vad den växer! Jag skördar just nu tre gurkor om dagen, jag ger bort gurkor till alla jag träffar smile.gif ska nog bara ha en planta nästa år, iår har jag två.
asaleo
Jag låter sidoskottet växa till första bladbrytet.
Klipper av utanför denna led.
Plantan blir inte alltför vildvuxen med dessa korta skott.

Gurkor är tacksamma när det gäller skörd.
Smörgåsarna blir fulla av gurkskivor.
Gurkan kan även intas som läsk efter motionsrundan.

Problemet med gurkan är spinnet som kommer på sommaren när det blir varmt.
Min erfarenhet är att första året klarar man sig skapligt men följande år kommer spinnet kraftigare.

Vilka erfarenheter har ni andra?
Asaleo
Malin_MeL
CITAT (asaleo @ 20-07-2009, 21:18) *
Gurkan kan även intas som läsk efter motionsrundan.

mixar du den bara då?
asaleo
Jag har vuxit upp med att äta gurka direkt från växthuset.
Smakar som bäst när den är varm och färsk.

Man kunde ta de krokiga gurkorna för de kunde pappa inte
packa i gurkkartongerna som sändes till Hakonbolaget.

Asaleo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon