Full version: Krolllilja
lenaandersson
denna tuffa lilla lilja, med gula lökar, det har jag inte sätt förut.
Mina försvann så nu har jag varit och grävt upp nya i ett dike eftervägen hemma vid, visst känner man sig lite dum när man står där och gräver, men det var inte så farligt. det kanske är åldern förr hade jag skämts ihjäl om någon sätt mej men nu så kan jag göra nästan vad jag vill utan att bry mig crazy.gif . Jag tror jag hittade några vita också, det vore underbart, dom hade bara knoppar så det var inte så lätt att se men har jag riktig tur så, dom skulle snart slå ut och alla knopparna på samma planta var utan färg. dom rosa plantorna har ju färg lösa knoppar också uppåt som inte slagit ut ännu men dessa såg annorlunda ut. så håll tummarna, dom är ju svin dyra om man ska köpa vita.
Red Top
Vilka underbara diken ni måste ha där du bor, krolliljor! Det innebär nog att där har varit bebyggelse förr i tiden.

Här har vi oxå fina diken, men det är framförallt lupiner som växer här, bortsett från alla underbara vilda blommor.
lenaandersson
Nu har dom vita slagit ut, den har rosa prickar mkt söt. jag trodde den skulle vara hel vit. dom rosa har ju också mörkare prickar.
Piafia
Ååå vilken tur att hitta i diket! sick.gif
Köpte 3 lökar, vita, 40 kr styck!
Alla vinade ihop!
Lycka till!
Piafia
lenaandersson
CITAT (Piafia @ 04-07-2009, 09:52) *
Ååå vilken tur att hitta i diket! sick.gif
Köpte 3 lökar, vita, 40 kr styck!
Alla vinade ihop!
Lycka till!
Piafia

Jag vet, dom är svindyra och så är man ju lite snål i bland, men när jag hittade många på samma ställe så brukar man i bland kunna hitta vita också. men tyvärr inte helvita då. men jag tar det. precis som du säger så vet man ju inte om man får dom att trivas och överleva.
zaaritha
Satte krolliljor i våtängen för tre år se´n--de blommade två år
men inte i år!
Ska de ha det torrare?
Monarda
Jag har krolliljor på flera olika ställen men dom som står skuggigt blir mycket högre och blommar finare än dom som står soligt och torrare.

lenaandersson
Såg fina krolliljor i Uppsala botaniska i går, orange och sen en underbar mörkt röd blank och fin. jag får habigär.
undrar om man kan köpa så mörkt röda någonstans. yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon