strandskatan
Vad det är svårt med färger! Har gjort en rabatt med bara Austin-rosor med följande: Heritage, Golden Celebration, Lady Emma Hamilton, Heritage, Crown Prinsess Margareta, Graham Thomas, Heritage - min tanke var: rosa, gul, orange, rosa, orange, gul, rosa, och att LEH och CPM skulle sticka fram med starkare färg. Men CPM går ju knappt att skilja från GT! Funderar på att byta CPM till någon annan Austin med starkare färg (blomformen måste också vara lika de andra). Finns här någon Austin-fantast som har tips om vilken som kunde passa bättre in?
Mony
Vad är det för speciellt med austinrosor? Många här inne verkar helt galna i dem smile.gif

Är de speciellt stora, fina, doftande, lättodlade eller ovanliga och svåra eller vad?

*nyfiken*
strandskatan
Började med att jag skaffade en Graham Thomas och den har växt otroligt bra, har haft den som klätterros på spaljevägg, underbart vackert formade blommor i mängd, inga sjukdomar (förrän i år när den fick barkfläck och fick klippas ner en bit, men är fortfarande en rejäl buske). De i rabatten är från i höstas och förra hösten och har inte blivit särskilt stora än. Doften på Austin-rosorna tycker jag dock är överreklamerad.
Fredrik på Munsö
Jag tycker det låter konstigt att du tycker att Graham Thomas och CPM är lika. I solen bleks CPM fort men inte sjutton blir de lika för det (tycker jag).
Men om du vill ha an Austinros som det riktigt lyser om ska du skaffa Pat Austin. Den är underbar och har en häftig doft smile.gif
Mina doftar mycket och varierat också, men allt beror på när på dygnet man doftar på dom.

Austinhälsningar
Fredrik
Ezereht
Det som är speciellt med Austinrosorna är att dom ser ut som gammeldags rosor (som normalt bara blommar i juli) men de här blommar hela tiden ända tills snön kommer i princip. Sedan doftar de flesta också mycket gott. De ska också vara ganska friska, men det är ju om dom odlas under bra omvårdnad.

Tyvärr går de flesta till zon 2 eller 3. Så bor man norr om Stockholm så är det pyssel som gäller om dom ska leva tror jag.
Bee
Jag kommer att tänka mig för rejält innan jag satsar på Austin nån mer gång. Glädjeämnet är just Crown Princess Margareta, hon står i kruka på framsidan. Planterades i april och är ca 65-70 cm hög redan och har massor med blommor. Doften som sades vara stark känner jag inte mycket av dock. Men vacker är hon!

De övriga är sorgebarn. Mina två Mary Rose grävde jag upp i våras, de hade för mycket barkfläckssjuka. Winchester Cathedral får detta året på sig, blir den inte bättre åker den ur rabatten. Likaså LD Braithwaite. Den består i princip bara av två pinnar. Svår svartfläckssjuka där och inte en knopp i sikte. Grannen Iceberg (eller om det är Schneewittchen, vet inte vilket) har också mycket svartfläck men blommar överdådigt med stora vita blommor med vackra "ögonfransar" i mitten. Alla andra rosor än Austin blommar bättre i år faktiskt.
Och jag har stora förhoppningar på mina nya Kordessrosor som planterades i maj.
Thé
Kolla upp Pat Austin som någon här föreslog, och kanske Summer Song.

Jag tycker inte att CPM och Graham Thomas är särskilt lika, men det har väl mest med blommans form att göra. CPM är inte särskilt orange, den är mer sämskskinnsgul/aprikos, tycker jag, så har du valt den för att den ska vara orange har du nog råkat ut för någon missuppfattning (färg är ofta svårbedömd på bild).

Vitsen med Austin-rosor är väl att Austin strävar efter friska rosor med vacker färg och form och framför allt lång och riklig blomning. Sedan om det alltid lyckas kan väl diskuteras. Jag har inte haft rosor särskilt länge, men alla mina Austin-rosor är helt friska så här långt. Jag får hoppas att det håller i sig.
Thé
Glömde säga att du kan ta en titt på Port Sunlight också.
strandskatan
Tack för tips - men vet ni vad? Nu har jag TÄNKT(!) och undrar om inte det smartaste är att helt enkelt skaffa en Lady E H till! Denna ljusa idé var faktiskt min första medvetna tanke när jag vaknade i morse! Vad tycks?
Thé
Låter bra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon