mojan
Jag har en schersmin, med vackra dubbla blommor. Den är förmodligen bortåt 50 år. Vi har underhållsbeskurit den tidigare och den har alltid varit så fin.

De senaste två åren har den blivit alltmer risig med långa, kala grenar med blad och blommor längst ut. (Kanske får ni en uppfattning av hur den ser ut på bilden.)

Vad gör jag?
Ska jag skära ner den helt? (Så har jag gjort med mina enkla schersminer och de har kommit igen fint.)
I så fall när?

Eller har den nått sin livslängd och det är bara att ge upp? Någon slags "stickling" går väl inte att ta? (Den enkelblommiga har satt småplantor lite här och var i trädgården men inte denna.)

[attachment=37252:DSC03666.JPG]
MariaS
Dels skulle jag prova med en avläggare, sen skulle jag också prova att ta sticklingar nu under sommaren (örtsticklingar är säkrast på Philadelphusar) Då vet du om du har rotade sticklingar, innan du skär ner busken till våren.
mojan
O, tack snälla du.

Jag ska pröva avläggare imorgon och ta några gröna sticklingar.
(Ska jag bara sätta dem i såjord, vattna och vänta?)

Sen skär jag alltså ner den till våren.

MariaS
Örtsticklingar tar man strax under det ställe där de börjat bli gamla... De ska alltså inte vara gröna ända ner om du förstår vad jag menar.

Bästa metoden sen för alla typer av sticklingar, är att sticka dem i torv, blandad med lite sand. Då är det lätt att hålla fuktigheten och luften jämn i krukan.

Hrm blush.gif Du kanske rent av ville veta hela vägen...

Man tar alltså en stickling då. Helst ska den vara 1/3 högre än krukan du ska sticka i. Sen tar du bort alla bladen, utom de 4-5 översta på sticklingen och sticker sticklingen utefter krukkanten ända ner i botten. VAttna igenom ordentligt och ställ gärna på en skyddad skuggig plats utomhus, men på ett sånt ställe, så att du inte glömmer att kolla fuktigheten i jorden. Efter några veckor kan du försiktigt vända på krukan och se om det kommer ut rötter där.

När det kommit ordentligt med rötter under krukan, planterar du om sticklingarna i nya krukor eller på plats i trädgården, där du vill att de ska växa. Glöm inte att vattna.
mojan
Aha, alltså lite bruna nederst (gammal ved) och resten grönt. Rätt uppfattat?
Sen i torv och lite sand.

MariaS
CITAT (mojan @ 29-06-2009, 23:03) *
Aha, alltså lite bruna nederst (gammal ved) och resten grönt. Rätt uppfattat?
Sen i torv och lite sand.

tummenupp.gif
mojan
Jag är inget proffs, det går mer på "Guds försyn" här, och ibland lyckas det.
Nu vet jag precis hur jag ska göra med sticklingarna, jag ska göra mitt bästa.

Nu ska jag gå till sängs. Go´natt!
thanks.gif
MariaS
CITAT (mojan @ 29-06-2009, 23:15) *
Jag är inget proffs, det går mer på "Guds försyn" här, och ibland lyckas det.
Nu vet jag precis hur jag ska göra med sticklingarna, jag ska göra mitt bästa.

Nu ska jag gå till sängs. Go´natt!
thanks.gif

Jamen det är ju så här vi lär oss på... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon