CallEva på Öland
Undrar Calle från ett Öland som i morse var klätt i ett tunt täcke snö
Virgo
En del gör det andra inte.
Jag hade det första året, men sen upptäckte jag att det är mycket enklare med krukor. På så vis kan man flytta runt växterna vid behov.
Anders zon III
Byter 1/3 av längden bädd varje år. Jag vattnar under sommaren med vatten som tyvärr är lite salthaltigt, så jorden kan nog behövas bytas av den anledningen. Sedan passar jag ju på att lägga in kompost så jorden får bra struktur, så det finns fler anledningar.
KURT
Speciellt om man odlar samma eller närbesläktade växter flera år i rad, är det viktigt att byta jord. Dels för att jorden utarmas, även om tillför extra gödsel. Dels för att undvika sjukdomar.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp jag brukar byta ut så mycket jord jag orkar så att risken för sjukdomar och liknande minskar, det är svårt att idka växelbruk i litet växthus.
Monica i Sörmland
Delvis, jag odlar gärna i stora krukor som jag gräver ner i bädden. Byter sedan ut 1-2 dm varje höst. Bra att lägga i rabatterna.
Jennyn
Jag borde, men får se hur det blir. Jag tror inte att det behövs varje år, i alla fall inte om man tillför en massa nytt organiskt material, eller låter ett gäng ankor bo i växthuset över vintern. Tyvärr tror jag att vartannat eller vart tredje år är ett måste, annars blir det för mycket bladmögel och sjukdomar för oss som fortfarande är mossiga nog att odla i jordbädd. Skörden kommer obarmhärtigt att minska!

Jag skulle vilja ha en bra, energisnål och miljövänlig metod att sterilisera jorden och döda av sporer och annat otyg. Någon som har tips? Jag brukar köra ångmaskin över jordytan (egentligen för ogräsrensning) och såklart tvätta väggar och tak noga, men tror tyvärr inte att detta räcker i längden. Vad tror ni om ett ganska stort antal kastruller kokande vatten? Fast mögelsporet från tomatbladmögel kanske klarar denna behandling?

Nytt organiskt liv tillförs ju på våren i form av härlig kompost.

/Jennyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon