grillbryggan
Som nykläckt trädgärdsentusiast är huvudet fullatt av tankar och frågor om allt....

Har spenderat timmar med att försöka hitta en "tidtabell" på hur man lättast driver upp sina plantor. Själv har jag ett växthus som står till förfogande. Har även tänkt att bygga drivbänkar till nästa år. Givetvis har jag massa fönster i mitt hus men där blir det ju lätt alldeles för varmt. Så min fundering är när man kan ställa ut mina småplantor i växthuset? Det står överallt att dom bör ha minst 15 grader, men vid vilket stadie klarar dom att stå frostfritt i växthuset (jag har en kupe´värmare som håller frostfritt). Är det inte så att plantorna blir tåligare om dom får en lite "tuffare" uppväxt. Det finns så många frågor runt detta ämne, och jag tycker det hade varit skönt att en gång för alla få klarhet i detta.......
MariaS
Mycke beror på vad det är för något som du har sått och vilka temperaturer du har i växthuset, samt var i landet du bor (ljustillgången).

Av dessa olika anledningar är det väldigt svårt att ta fram en generell tabell för när man sår och planterar ut. Men visst, vi här på odla brukar följas åt utefter landet, med våra sådder allt eftersom det är dags. Allt från penseérna nu i höst till bönor och gurkor i maj.
grillbryggan
Min tanke med växthuset var att endast ha det frostfritt med hjälp av kupe´värmare.........bor utanför Göteborg, där skiner solen nästan hela tiden........ yes.gif
MariaS
Då ska du följa de som odlar i göteborgstrakten, med sådder och utplanteringar. Den slutliga tabellen kommer du att tillverka själv, efter dina önskningar och behov.

Med andra ord, häng kvar på forumet, så löser det sig självt.
grillbryggan
har du tips på hur man finner dessa Göteborgare...... yes.gif
MariaS
Ett ställe är att kolla under resor och evenemang. Sök på Odla-klubben väst, där håller de flesta till (+jag) i dina trakter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon