grillbryggan
29-06-2009, 22:12
Jag bor i zon 3. När kan man egentligen börja plantera ut på friland. När kan man egentligen plantera ut i växthuset? När kan man egentligen plantera ut i drivbänk?
Jag har sökt kunskap om detta överallt men får olika svar överallt. Finns det någon som odlat länge som vet?? Som verkligen vet alltså, och som kan ge mig en liten tidtabell...... Har sökt på nätet efter en "tidtabell" för trädgården. Har någon tips om var man kan hitta en sådan. Tänk om man kunde få en kalender när vad skall göras och när det bör göras...........
Följ oss i de olika trådarna här på Odla, så får du sällskap i din del av landet. Zon 3 säger tyvärr inte så mycke om antal soltimmar utefter året, en detalj som är viktig vid sådder och odling.
Zon 3 i skåne har soltimmar flera veckor före zon 3 vid upplandskusten.
Alexander-VG-zon3
29-06-2009, 22:20
det beror på vilka växter du odlar när dom kan planteras ut. en del kräver en speciell jord och lufttemp för att trivas och en del känsliga sommarplantor måste man plantera ut efter sista frostnatt.
grillbryggan
29-06-2009, 22:23
Men om man håller växthuset frostfritt, är det då möjligt att odla redan i slutet aprill?
CITAT (grillbryggan @ 29-06-2009, 23:23)

Men om man håller växthuset frostfritt, är det då möjligt att odla redan i slutet aprill?
JA, det finns saker man kan ha där då. Men det är på gränsen om man kan sätta ut t.ex. tomater så tidigt. Gurka är uteslutet.
Alexander-VG-zon3
30-06-2009, 00:02
har haft tomater nåt år ute i april. istället för att gå efter månad kan det vara lättare att gå efter temp. exempel tomater vill inte ha under +10c undernatten för att växa bra men tål att det blir ner till +1c utan att ''dö''.
även gurka tål lägre temp men problemet är att den ruttnar lättare i lägre temp. så den bör man vänta med att plantera ut i växthus lite längre fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.