Full version: Vad heter rosen?
Ålgryte
Som nyfiken nybörjare undrar jag hur jag gör för att få veta vad mina vildvuxna rosor heter. De är planterade för drygt 40 år sedan och har fått växa "fritt", dvs utan gödning eller beskärning. Förutom då rådjuren bitit av knopparna... -cry-.gif

Hur vet jag om den är en Rugosa, Pimpinell eller vildros??? Gammaldags, Kanada eller Austin ??? Polyanta, alba eller gallica?

Kan blommans färg ge någon ledtråd? Har "vanlig vild nyponros" alltid rosa enkla blommor?

Har hört att man ska räkna bladen... Stämmer det? Är det avgörande hur bladen ser ut?

Om stammen är full med smala taggar, säger det något? Då taggarna är stora och rödaktiga??

blush.gif Oj, så många frågor det blev... help.gif
Ezereht
*Bladens form och yta.
*Höjden
*Doften
*Blommans form och färg
*Nyponen
*Blommar en gång eller kontinuerligt
*Blommar tidigt eller sent
*Taggar
*Grenarnas växtsätt
*Härdighet

Är några saker man kan kolla efter.. menom du är intresserad tror jag du kommer långt om du lånar Lars-Åke Gustavssons bok 1 (buskrosor) och läser den. Då kommer du kunna skilja pimpineller från rugosor plättlätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon