bettie
På Stäppsalvian vet jag att man ska klippa bort vissna blommor för att den ska blomma om. På Praktlysingen är jag mer osäker hur jag ska göra, så att den blommar igen. Praktlysingen ser ju skräpig ut, om de vissna blommorna får vara kvar.

Min fråga gäller båda blommorna. Ska jag endast klippa bort den vissna blomman eller ska jag klippa bort hela stjälken?

smuleborg
Vi tog för några år sedan över en i princip igenvuxen torparträdgård; Praktlysing är en av de få växter som vittnar om trädgårdens historia, en historia vi är rädda om. Hos oss börjar den bomma typ i mitten av juli. Vi låter - rätt eller fel - blomställningarna stå kvar. Och klipper ner påföljande vår.
bettie
Tack för ditt svar! Vår Praktlysing fyller en rabatt på en innergård utanför carporten. Så det är en annan miljö. Den blommar nu hos oss i Mälardalen, så jag undrar om vi har samma sort.
Jag tyckte förra året, att den såg skräpig ut efter blomningen och vissste inte, om jag skulle klippa ner hela stjälken eller endast blomman.
Jag har samma undran ang. stäppsalvian.
Red Top
Jag klipper bort hela blomställningen. Ibland blommar de om, ibland inte. Beror på hur sommarens väder är, tror jag. smile.gif Min erfarenhet är att stäppsalvian är lättast att få att blomma om.
GunnellF
LIte info om Stäppsalvia här

Praktlysing kan man självklart klippa bort blomstänglarna på när de har blommat över, om man vill.
CillaM
CITAT (bettie @ 01-07-2009, 01:15) *
Tack för ditt svar! Vår Praktlysing fyller en rabatt på en innergård utanför carporten. Så det är en annan miljö. Den blommar nu hos oss i Mälardalen, så jag undrar om vi har samma sort.
Jag tyckte förra året, att den såg skräpig ut efter blomningen och vissste inte, om jag skulle klippa ner hela stjälken eller endast blomman.
Jag har samma undran ang. stäppsalvian.

Samma här, praktlysingen blommar i all sin prakt. Tänk på att allt är otroligt före sin tid i år. Själv har jag ringblommor som blommar och dessa brukar aldrig slå ut förrän tidigast i slutet av juli. Samma sak med en av mina 2 jättevädd, den ena är snart utblommad och den ska verkligen inte blomma förrän i juli-augusti.
bettie
Tack för alla svar! Hur mycket av stjälken lämnar ni kvar, då ni klipper bort blomstänglarna på Praktlysingen?
CillaM
Nej, jag klipper inte bort varken blommorna eller fröställningarna. De sprider sig ändå hejdlöst med rötterna. Där mina står får de stå kvar, jag har inte ork eller lust att ge mig på dessa. De är fina när de blommar och efteråt syns de ändå inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon