Full version: paddor och bin..
ankiironninge
[attachment=37261:bin.jpg]

Mina bin som troget kommer och lapar ur sump/vatten
de kommer i strida strömmar och ibland är det uppåt en 30 stycken på samma plats

det är ordning på dom med... smile.gif
flyger in på gate 1 och flyger hem på gate 2

är glad jag har dom wink.gif

[attachment=37261:bin.jpg]
KURT
Bina behöver mycket vatten för att kyla ned nu när det är så varmt.
Lars-Olof Arvids
Så trevligt! Vatten behöver vi ju alla i värmen.

Olle
ankiironninge
jo förstår ju att dom är törstiga i värmen.
och att dom även tar med sig en extra "mun" till kupan
för det skvätter rejält när dom flyger tillbaka..
Chamomille
Va roligt! Fina bilder. Är det en del av en damm du har fotat eller ett dike smile.gif
ankiironninge
CITAT (Chamomille @ 30-06-2009, 07:04) *
Va roligt! Fina bilder. Är det en del av en damm du har fotat eller ett dike smile.gif

tack wink.gif
det är en del av dammen smile.gif
har precis lagt in lite nya bilder på dammen!! rolleyes.gif

Chamomille
Fina bilder! Man blir sugen på en damm... Så rogivande. Själv sitter jag ute vid badkaret och tittar på mina små fiskar biggrin.gif
ankiironninge
CITAT (Chamomille @ 30-06-2009, 07:14) *
Fina bilder! Man blir sugen på en damm... Så rogivande. Själv sitter jag ute vid badkaret och tittar på mina små fiskar biggrin.gif

ja men det är inte så dumt dt heller..
har du nån bild kanske..?? kollar i ditt album , genast!!
Chamomille
Inget i albumet. Men här http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=87925
ankiironninge
CITAT (Chamomille @ 30-06-2009, 07:20) *

yahoo.gif

vilken toppen kul ide och praktiskt med ett badkar..

coolt!!
Chamomille
Jo, jag funderade länge på vad jag skulle ha fiskarna i tills jag kom på att sambon är rörmokare och river badrum emellanåt biggrin.gif
Det är lite svårt att få några bra bilder, fiskarna är så små... blush.gif
ankiironninge
CITAT (Chamomille @ 30-06-2009, 07:29) *
Jo, jag funderade länge på vad jag skulle ha fiskarna i tills jag kom på att sambon är rörmokare och river badrum emellanåt biggrin.gif
Det är lite svårt att få några bra bilder, fiskarna är så små... blush.gif

jag har även tänk på idn att ha ett kar att bada i helt enkelt..!!
gräva ner det sommartid...på nåt sätt..*S
sen ligga där och ha det gött bland blomster och grönska..
kan man ha det bättre?? då....
Chamomille
CITAT (ankiironninge @ 30-06-2009, 07:31) *
jag har även tänk på idn att ha ett kar att bada i helt enkelt..!!
gräva ner det sommartid...på nåt sätt..*S
sen ligga där och ha det gött bland blomster och grönska..
kan man ha det bättre?? då....

Det har jag också tänkt på. Vi har ett dubbelbadkar med bubbel som står här på gräsmattan (det går inte in i huset wacko.gif ) Det ska vi fylla med vatten yes.gif Perfekt dessa dagar tummenupp.gif
Gossen Ruda
Vill bara förtydliga principen med kylningen. Bina sprider vattnet i kupan och sitter sen och fläktar med vingarna så vattnet avdunstnar. Vid avdunstningen sänks temperaturen i kupan eftersom det går åt värme vid all avdunstning.
ankiironninge
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2009, 08:32) *
Vill bara förtydliga principen med kylningen. Bina sprider vattnet i kupan och sitter sen och fläktar med vingarna så vattnet avdunstnar. Vid avdunstningen sänks temperaturen i kupan eftersom det går åt värme vid all avdunstning.

egen AC med andra ord!! coolgleam.gif
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2009, 08:32) *

Har alltid undrat hur mycket värme de producerar när de fläktar. Inte så mycket tydligen, annars hade det ju inte varit lönt. Förstår inte riktigt hur det går ihop, för de värmar ju upp sig när det är kallt genom att koppla loss vingarna och röra flygmusklerna (eller vad det heter hos insekter) väl? Rör de dem på ett annat sätt då?
KURT
Vintertid värmer de sig främst genom att krypa ihop tätt tillsammans i en klump, enskilda bin kanske kan värma sig genom att röra på sig, men det värmer inte samhället.

http://dx.doi.org/10.1126/science.133.3461.1327

Man kan ofta se getingsamhällen som påbörjats, men avbrutits i ett tidigt skede. De sitter ofta placerade på ställen där det blir väldigt varmt på försommaren. Man kan därför använda sig av en värmefläkt om man behöver avlägsna ett getingsamhälle som sitter felaktigt placerat.
Chamomille
CITAT (KURT @ 30-06-2009, 13:30) *
Man kan ofta se getingsamhällen som påbörjats, men avbrutits i ett tidigt skede. De sitter ofta placerade på ställen där det blir väldigt varmt på försommaren. Man kan därför använda sig av en värmefläkt om man behöver avlägsna ett getingsamhälle som sitter felaktigt placerat.

A haaa tummenupp.gif Nu har jag lärt mig något igen.
Myosotis
Är det bara humlor som gör så kanske då? De klarar ju av att flyga i mycket lägre temperaturer. Fast jag har sett svärmare vibrera också.
ankiironninge
jisses vad kul att det blev en rikttig långkörare med kunskaps byten wink.gif
Gossen Ruda
Visst produceras lite värme vid användningen av vingmuskulaturen men förmodligen är den värmen mindre än kyleffekten av vattenavdunstningen. Metoden är utprovad av naturen sen tusentals år så den funkar. Dom sociala insekter jag vet som utnyttjar principen är bin, humlor och getingar. Myror flyttar sig själva och avkomman upp och ner i stacken beroende på tempen. Termiter har ett väldigt intrikat ventilationssystem i sina hus men jag känner inte närmare till funktionen.

Beträffande uppvärmningen av musklerna så gäller det nog dom flesta insekter. Har dom helt slagit sig till ro så kan dom inte flyga direkt utan måste värma upp musklerna först. Gäller kanske alla djur inkusive människan. Blir man väckt mitt i natten i sin djupaste sömn så rör man sig nog som en sömngångare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon