Ancajo
På samma tema som inlägget "Hur vet man vilken ros man har" kommer här en fråga: Jag har ett gäng gula rabattrosor. Är det någon av er som skulle kunna hjälpa mig att lista ut vilken sort det är?

Jag har precis flyttat dem för där de tidigare växte (i flera år) växte de mycket lite och jag ville testa om det berodde på läget. De är ca en halvmeter höga och inte särskilt breda. Ganska grova taggar. Luktar inte så mycket. Blommar nu och det ser ut såhär:
[attachment=37267:gul_rosknopp.JPG]
[attachment=37266:gula_rosen.JPG]

Mvh
Anna
Christina i Taxinge~
Du har ställt en näst intill omöjlig fråga att besvara smile.gif .........tycker jag iaf.
Det är jättesvårt att säga vilken ros det är. Kanske 'Friesia'? Den brukar ha såna där långa "lodjurstofsar" på knopparna, men den doftar ganska mycket....åtminstone ibland. Å andra sidan brukar sällan rabattrosor ha nån doft så kanske är det F ändå, som är snudd på den enda rabattros jag vet som doftar.

Vilket luddigt svar biggrin.gif
Ezereht
Vart bor du? Om det är långt norrut minskar urvalet på gula rabattrosor wink.gif
Ancajo
Ja, jag inser att det inte är en lätt fråga. Förlåt... Jag tänkte bara att ni experter kanske kan utläsa något som jag inte kan... smile.gif

Och tyvärr (?) bor jag i zon 1...

Nåja, det är väl bara att njuta av blomningen och fortsätta kalla dem för gula rosorna helt enkelt - det har ju funkat hittills... biggrin.gif
Erika i Sandviken
Jag gissar på Freisia,men är du verkligen säker på att den inte doftar gott ?
Prova lukta på den olika tider på dygnet,få se om du märker skillnad.
Kajsa
Här har du två bilder av Friesia

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon