Mejal
Jag var och hämtade min Valdemarplanta i söndags hos Svennis och jag är fortfarande hög efter besöket. Jag tror aldrig jag har sett någon häftigare trädgård. Det fanns inte ett träd där det inte slingrade sig upp en ros - och då talar vi inte om pinniga Östgötarosor utan om rosor som förvandlade träden till vita, rosa och gula rosträd, 10-tals meter upp i skyn.
Här var det inget petande om rosa rabatten och röda rabatten utan här var det ett myller av rosor som omfamnade varandra i en färgexplosition som var bedövande. Vi skall inte tala om doften av rosor som låg tungt över hela trädgården... Underbart.
Kort sagt, här fanns allt. Att dessutom få avnjuta en kopp kaffe med spettekaka på verandan, som var inbäddad med klätterrosor och buskrosor och få höra lite om hur den här trädgården fungerar var verkligen intressant. Du skall ha ett stort tack Svennis, både för sticklingarna och för ett minnesvärt besök i din fantastiska trädgård.

Givetvis tog jag bilder, men det är svårt att få bilderna att visa storheten i den här trädgården.

Jag lägger ut några och Svennis, du får gärna kommentera och tala om vad det är på bilderna. Den första bilden är iallafall Sven på väg in i sin trädgård. Vad rosorna heter överlämnar jag till Sven.

[attachment=37268:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37269:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37270:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37271:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37272:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37273:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37274:20090629..._Medium_.jpg]
svennis
[quote name='Mejal' date='30-06-2009, 09:34' post='1048993']
Jag var och hämtade min Valdemarplanta i söndags hos Svennis och jag är fortfarande hög efter besöket. Jag tror aldrig jag har sett någon häftigare trädgård. Det fanns inte ett träd där det inte slingrade sig upp en ros - och då talar vi inte om pinniga Östgötarosor utan om rosor som förvandlade träden till vita, rosa och gula rosträd, 10-tals meter upp i skyn.
Här var det inget petande om rosa rabatten och röda rabatten utan här var det ett myller av rosor som omfamnade varandra i en färgexplosition som var bedövande. Vi skall inte tala om doften av rosor som låg tungt över hela trädgården... Underbart.
Kort sagt, här fanns allt. Att dessutom få avnjuta en kopp kaffe med spettekaka på verandan, som var inbäddad med klätterrosor och buskrosor och få höra lite om hur den här trädgården fungerar var verkligen intressant. Du skall ha ett stort tack Svennis, både för sticklingarna och för ett minnesvärt besök i din fantastiska trädgård.

Givetvis tog jag bilder, men det är svårt att få bilderna att visa storheten i den här trädgården.

Jag lägger ut några och Svennis, du får gärna kommentera och tala om vad det är på bilderna. Den första bilden är iallafall Sven på väg in i sin trädgård. Vad rosorna heter överlämnar jag till Sven.

[attachment=37268:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37269:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37270:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37271:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37272:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37273:20090629..._Medium_.jpg]

[attachment=37274:20090629..._Medium_.jpg]

Roligt med ER var att ni inte var ute efter att hitta ogräset.
Du såg det inte. Hade inte upptäckt ogräset. bravo.gif
Vi var ju lika tokiga! Roligt med någon som var kunnig
Nu har jag kommit på namnet på DEN rosen..
Ulrich Brunner fils, ros som har använts inom parfymtillverkning
Du glömde Etude o kycklingarna har jag hittat

Under nytt inlägg står Alternativ, gå in o ändra till standard
Ändra till:
Trådad
Standard
Ändra till: Linjär+
stennie
Vilken härlig blomsterprakt! bravo.gif
Christina i Taxinge~
*pang bom duns*
rosprakten fick mig att svimma!!!!!
rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif

Mejal
Ja, jag har inte hämtat mig riktigt än.smile.gif Jag går här och petar på mina pinnar till Östgötarosor och försvarar mig med att vi är ett par veckor efter här och när mina kommer igång, så blir det vacker här med. Det är nog bra dock att jag har ett par veckor emellan, så intrycket från Svennis rosenträdgård hinner blekna. crying.gif

Medicinen är nog att ta sig en tur till Löta och Taxinge tummenupp.gif
Erika i Sandviken
Uch jag får alltid ångest när jag ser andras trädgårdar och funderar jämt -Hur f-n får ni till det ?
Jag har svårt att hitta den röda tråden liksom,att få till det eller hur jag ska uttrycka mig.
Ibland skulle jag vilja gräva upp alla ca170rossorterna och börja om,fast jag vet inte heller då hur jag skulle göra..

Inbillar jag mig bara eller är det svårare i en "villa" trädgård,man har sina raka fyrkantiga tomter på ca1000kvm att hålla till godo på.
Men jag vet egentligen att det är bristen på kunskap som fattas och förmågan att kunna uttrycka sig praktiskt.

Jag skulle vilja ha hit någon/några som kan och har gjort mysiga trädgårdar förr som kunde tipsa och skissa åt en.
Men det är så mycket man vill så....... unsure.gif
svennis
Oh du!
Det ser bättre ut på bild o Mejal kunde fota.
Du har själv ett stort kunnande o erfarenhet om rosor som ingen kan ta från dig.
Något att bygga vidare på
smile.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Mejal @ 30-06-2009, 13:03) *
Medicinen är nog att ta sig en tur till Löta och Taxinge tummenupp.gif

Just precis!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kom hit! yes.gif

Mejal
Sluta att planera!
Jag tror att det var en stor del av charmen med Svennis trädgård, att det inte var så planerad. Man gick runt i rosengångarna och plötslig så bara stod den där, ROSEN med stort R och så efter sniffande och fotande, så gick man vidare och så stod en annan ROS där med ännu större R. Det var en överraskningarnas trädgård. Jag tror att Svennis tomt också var fyrkantig, men det intrycket var borttrollat med hjälp av höga och låga rosbuskar, träd med slingerrosor i och krokiga gångar.

På ett ställe växte det massor med murgröna som kastade sig upp i träden. Men det konstigta var att murgrönan lät bli rosorna! g.gif
Ezereht
Jamen det var väl nån som sa här nån gång att murgröna och rosor gick bra? Tror minsann det var en av Svennis bilder det med, på (kanske raubritter) som växte längs marken som en sjö och så något grönt emellan.

Haha! Nu du svennis vet jag hur du ser ut! Now there is no hiding laugh.gif Det har jag varit nyfiken på. Vad vackert det är med rosor mot plank och portaler sådär, jag är svag för det. Skulle bygga själv om inte *ursäkter i en lång radda*.

Mycket här som står i knopp nu, särskilt nyfiken är jag på min Mme Boll som har en jättestor knopp. En del saker blommar men maken tog kameran med sig till Kiruna. Daggrosen är så vacker åh vad glad jag är över den. wub.gif
mieb
Men herregud vilken rosenprakt! w00t.gif rose.gif
Alltså bild 2: Finns det rosor som kan växa sig så höga? Helt fantastiskt!
Mejal
Svennis, kan inte du tala om vad det är för rosor på bilderna. En av de i träden är väl Venusta Pendula, men vilken och vilken är den andra?
svennis
Jag som inte tycker om arbete...

Marta... Flammentanz

2 st Venusta Pendula

Complicata o gul Rugosa

Dr W van Fleet o Deckarrosen

en kan jag inte nu

Chew Creepy små blommor..

Men du tog bild på Adelaide d´ Orleans.....
Ezereht
Mera arbete... vad är det för träd som rosorna klättrar i?
renate
Vilken rosprakt i svennis trädgård.Trevligt att upplever på riktigt.Jag kom hem från semestern idag och har inte riktigt hunnit inspektera alla rosor här,men det blommar ganskar många.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon