Österläge
Hej!

Häromdagen rensade jag ogräs i en rabatt där jag inte har satt något än, det finns i stort sett bara en stor lavendelbuske. Plötsligt insåg jag att allt inte var ogräs, det var massa små lavendelplantor som hade frösått sig från moderplantan! yahoo.gif Räknade till 100 innan jag gav upp... w00t.gif Jag har dessutom hört att frösådd lavendel är härdigare, eftersom den är van vid vårt klimat... Och i år var vintern här kall så det lovar ju gott! smile.gif

Vad ska jag göra med dem nu, är det bäst att bara låta dem växa till sig i rabatten och kruka upp dem till nästa vår, för att ha dem till plantbytarträffar o dyl? Hur länge dröjer det tills den blommar?

MariaS
giggle.gif Grattis, en till som upptäkt att lavendel förökar sig som ogräs giggle.gif

Antingen låter du dem stå kvar där de står, eller krukar in dem. Lavendelbebisar växer fort i krukor och kommer prestera blomning redan nästa år.

Om du krukar in dem, så ställ dem sen tätt till vintern och lägg löv eller annat täckmaterial över hela högen, så kommer de klara vintern galant.
Österläge
Ja verkligen, men vilket härligt ogräs! biggrin.gif Växer de snabbare i kruka eller kommer de växa lika mycket om jag låter dem stå kvar? Tänker att de kanske klarar vintern lättast på friland?
Alexander-VG-zon3
du kan ha kvar dom på friland också, om du vill.

har du dom i krukor måste du ha väldränerat så dom inte ruttnar under vintern eller om du placerar dom skyddat från regn.

*Ulrica*
Åh! Jag bokar några redan nu! Alla mina lavendlar som jag hade sticklingsförökat för 2 år sedan dog i vintras... crying.gif
josohl
Hos mig (zon 2) självsår sig också lavendeln nåt helt enormt. Jag brukar flytta dem till en öppen kallbänk (de jag inte slänger, det blir verkligen löjligt många plantor) där de får övervintra och sen planterar jag ut dem i rabatten året därpå. De blommar redan andra året och året därpå (två år efter de självsått sig) är de rejält stora och fina buskar.
CillaM
CITAT (josohl @ 30-06-2009, 20:54) *
Hos mig (zon 2) självsår sig också lavendeln nåt helt enormt. Jag brukar flytta dem till en öppen kallbänk (de jag inte slänger, det blir verkligen löjligt många plantor) där de får övervintra och sen planterar jag ut dem i rabatten året därpå. De blommar redan andra året och två år efter är de rejält stora och fina buskar.

Josohl? Sådant där är väldigt åtråvärda plantor (tänker på de du slänger) Varför inte försöka ge bort dom mot porto istället)
Österläge
CITAT (*Ulrica* @ 30-06-2009, 17:00) *
Åh! Jag bokar några redan nu! Alla mina lavendlar som jag hade sticklingsförökat för 2 år sedan dog i vintras... crying.gif

Inga problem, jag sparar några till dig! smile.gif

CITAT (josohl @ 30-06-2009, 20:54) *
Hos mig (zon 2) självsår sig också lavendeln nåt helt enormt. Jag brukar flytta dem till en öppen kallbänk (de jag inte slänger, det blir verkligen löjligt många plantor) där de får övervintra och sen planterar jag ut dem i rabatten året därpå. De blommar redan andra året och året därpå (två år efter de självsått sig) är de rejält stora och fina buskar.

Åh det låter trevligt att de växer så bra och blommar redan året efter! biggrin.gif Får försöka fixa en kallbänk, vore ju bra att kunna plantera nåt annat i rabatten utan att skada fröplantorna... wink.gif
MariaS
CITAT (Österläge @ 01-07-2009, 11:06) *
... Får försöka fixa en kallbänk, vore ju bra att kunna plantera nåt annat i rabatten utan att skada fröplantorna... wink.gif

Pallkrage är utmärkt för sånt! Räcker med en i höjd.
josohl
CITAT
Josohl? Sådant där är väldigt åtråvärda plantor (tänker på de du slänger) Varför inte försöka ge bort dom mot porto istället)

Jo, kanske det. Jag har iof gett bort ganska mycket till vänner och bekanta också. Körde en omgång med "skicka småplantor mot porto" med mitt överflöd av självsådd grekvädd tidigare i våras.
Sen är ju lavendel faktiskt inte så svåra att dra upp från frö. Alla mina moderlavendelplantor har jag dragit upp från frö. De vill ha det grymt varmt för att gro (gärna 25-30 grader), det är hemligheten. Mina frösådda lavendel gror i gruset bredvid vägen framför min rabatt, i södergasset...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon