Tornedalica
Hejsan allihopa!

Jag har just flyttat till en lägenhet med uteplats och har "ärvt" lite perenner och andra kvarlämnade krukväxter och buskar från förra hyresgästen. Ser fram emot att själv få utforma allt så som jag vill ha det och lära mig massor på köpet eftersom jag är totalt nybörjare och just flyttat från min studentkorridor men kommer att behöva hjälp. Gick just med i forumet och frossar i bilder, råd och tips från er mer erfarna! happy.gif

Har en fråga angående en kvarlämnad zinkbalja med jordgubbsliknande plantor i. De blommar vackert med mörkröda blommor (som också liknar jordgubbens blommor, förutom färgen.. eller finns de i rött?) och allt har vuxit sig uppemot 40cm hög. Ser inga revor. Har ingen aning om vad det kan vara. Hoppas på att någon här ska ha bättre koll!?

Mvh /Tornedalica

GunnellF
Det kan vara en korsning mellan jordgubbe och smultron kallad smulgubbe.
Eva 33c
CITAT (Tornedalica @ 30-06-2009, 11:00) *
Har en fråga angående en kvarlämnad zinkbalja med jordgubbsliknande plantor i. De blommar vackert med mörkröda blommor (som också liknar jordgubbens blommor, förutom färgen.. eller finns de i rött?) och allt har vuxit sig uppemot 40cm hög. Ser inga revor. Har ingen aning om vad det kan vara. Hoppas på att någon här ska ha bättre koll!?
Mvh /Tornedalica

Jag har inte sett någon jord- eller smulgubbe med mörkröda blommor, men rosa finns.
Om det inte blir några bär så skulle det kunna vara en potentilla, tex potentilla atrosanguinea, den är ganska "jordgubbslik" i sitt växtsätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon