h_p_wiehen
30-06-2009, 11:31
Jag antar att mossa i gräsmattan räknas till ogräs. Jag göder min "gräsmatta" (ca 400 kvm) ca 3 gånger under säsongen med NPK 18-4-10. Skälet är att man säger att om bara gräset är tillräckligt livskraftigt har mossan svårt att utvecklas. Nu har jag börjat fundera på om jag inte också göder mossan. Teorin tycks nämligen inte stämma med praktiken eftersom jag har mera mossa än gräs i min gräsmatta. Kan någon förklara detta för mig?
/hans peter
Gräset behöver också få luft i rotsystemet, för att utvecklas och konkurrera ut mossan. Det är här bland annat vertikalskärare kommer in i bilden.
Man kan också gå runt med en grep eller pinne och sticka hål överallt, beroende på hur stor gräsmattan är.
Sen undrar jag över att du gödslar tre ggr/säsong. Det blir väldigt mycke kväve du lägger på. Då kan det vara så att gräset växer ihjäl istället, och mossan får greppet.
Optimal grässkötsel: Vertikalskär på våren när gräset just börjat komma igång. Toppdressa och så nytt där det blir kala fläckar. Gödsla senast vid midsommar med NPK 11-5-18. Använd gärna mulchningsklippare, så återförs näringen till gräsmattan. Klipp ofta. För långa perioder mellan klippningarna gynnar mossan.
Det är en konst att hålla en gräsmatta fin, men det går när man vet hur.