Ancajo
Jag var ute och cyklade förbi ett område med lite lättare skogsterräng på ena sidan och villaområde på andra sidan. Hittade den här fina rosen mitt i skogsbuskaget (blommorna liksom stack fram). Jag kunde inte motså att bryta två små grenar som låg längs marken. Tänkte se om jag kunde få dem att ta sig. Vad tror ni??

Och vad tror ni det är för ros? g.gif Är den vild eller har den kommit från någon av trädgårdarna på andra sidan den stora vägen...?
[attachment=37289:vit_ros.JPG]

Den växte som en buske, inte så bred men kanske 1,5 m hög. Blomman doftar ljuvligt - inte för starkt och stjälkarna har små röda taggar.

Vore jätteroligt om någon av er kan tänkas veta vad det är för ros. Och om ni tror jag kan få de båda små kvistarna att rota sig...

Kram
Anna
Ezereht
Vild gisnning om det kan vara en albaros? Bladen ser väl lite sådana ut?
Christina i Taxinge~
Nog tror jag också att det är en alba....?
Men vilken ros det är kan jag inte alls gissa........
Svennis!!!! du som har så många rosor, vad tror du det är?

En 'Agatha Incarnata'.....????

svennis
[quote name='Christina i Taxinge~' date='30-06-2009, 21:08' post='1049269']
Nog tror jag också att det är en alba....?
Men vilken ros det är kan jag inte alls gissa........
Svennis!!!! du som har så många rosor, vad tror du det är?

En 'Agatha Incarnata'.....????
'Agatha Incarnata' är väl en Gallica, du brukar vara påläst... confused.gif

Vilken optimist!
Alba kan jag köpa. Frisk o vacker ros..

men inte Belle Amour

Belle Amour.JPG

O inte Maxima..

maxima 003.JPG

Me det finns fler semiplena...

Christina i Taxinge~
Hehe.....jo, Agatha Incarnata är en gallica, men det kan det väl kanske också vara....? Eller nej.....jag tittade på min egen AI och den hade såna där ljust rosa knoppar.

Eller nån 'Maidens'-ros?

Ezereht
Gissar vidare... mme legras de st germain?
Ancajo
Hm, nu har jag varit ute och kollat runt lite men jag hittar inga bra bilder tycker jag...

Jag tycker att både Maxima och Mme legras de st germain är lik... Så lite vet jag... dunno.gif Andra förslag som jag hittade när jag tittade på Albarosor är Armide eller Jeanne d'Arc. Fast jag kanske är helt ute och cyklar... confused.gif

Jag hoppas att kvistarna tar sig hemma i min kruka i alla fall för jag tyckte blommorna var jättevackra och doften var härlig. tummenupp.gif
svennis
Denna ROs är funnen i Falköping 1980. Gudhem
Den är enkel. Liknar inte din
Vad skall du ge den för namn om det är en ny ROS. g.gif

Gudhem

Gudhem a.JPG

Stiffe
Ser definitivt ut som en alba. Skulle gissa på Maxima, också känd som "bonnaros". Den har varit med lääänge, och överlevt många torp.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon