Margith
30-06-2009, 15:40
Jag har en hög stenmur mot gatan där jag gjort en rabatt.
Läget är sådant att det blir rena stenpartiet. Taklökarna trivs alldeles utmärkt, men jag behöver insynsskydd där!
Kan ni komma på några perenner som blir höga (minst 1 meter, helst 2) och som klarar det här läget ??
Solhattar (Echinacea) Rölleka, gullris, aklejor
Silvergräs, Miscanthus tror jag den fortfarande heter. Underbart vacker, rasslar skönt i vinden och blommar vackert på sensommaren/hösten. Planteras avskild i spann utan botten eller med annat avskiljande material.
Trädgårdssyran(och andra skräppor) , tistlar (kan ju vara mycket vackra!)
Kniphofia (fackelblomster) och stäpplilja naturligtvis!
Alexander-VG-zon3
01-07-2009, 10:14
CITAT (MariaS @ 01-07-2009, 10:15)

Kniphofia (fackelblomster) och stäpplilja naturligtvis!
stäppliljan vissnar ner under sommaren eller efter avslutad blomning. brukar bli i juli-aug som den vissnar ner ibland blir den ful även under blomningen i bladen. kan vara bra att veta så man planterar nåt som döljer den både nere vid bland bladen och sedan när den är borta på höjden. likadant akleja som inte trivs i torrjord kan en del arter/sorter vissna ner tidigt och därmed behöva döljas.
Alexander-VG-zon3
01-07-2009, 10:23
annars har du ju torktåliga gräs som klarar av torkan och en del blir höga.
andra
Höstgullris
Malva
perovskia
Vippvallmo (blir 200cm och trivs på alla jordar)
Strutbräken (trivs i fukt men klarar av torrjord)
Törel
Stockros
plymsperia (gillar fuktigjord men tål torrare efter etablering)
lavendelgården
01-07-2009, 18:50
Det är ju svårt med perenner som insynsskydd. Man vill att de ska vara igång ganska tidigt och sedan vara vackra hela sommaren. Gräsen är sena med att komma igång och att hitta perenner, som är snabbväxande och riktigt höga är inte så lätt. Balkanmalvan, kan vara något att satsa på, just nu meterhög hos mig, blir bortemot tvåmeter Blommar med väldigt vackra vita blommor i aug och är tät och tålig. Mina står bland azaleor, som blommar vackert på våren. Inte heller dessa verkar lida nämnvärt av torkan. Gräs är säkert vackert till, men de kommer upp sent - elefantgräset är än så länge bara dryga halvmetern, men det växer så det knakar. En annan hög och tät växt som väcker stort uppseende hos mig är jättekrisslan. Den kikar man inte in igenom..... Närmare en och en halv meter redan nu.
Lycka till
Åsa www.lavendelgarden.nu
lavendelgården
01-07-2009, 19:30
Glömde den hederliga gamla plymspirean, användes ofta som häck förr i tiden.
Åsa igen
Blå bolltistel! Blir snabbt hög (min är redan meterhög) och lägger sig inte ner.
Hos mig klarar Miscantusgräs inte torrt läge, däremot är den jättefin i halvskuggigt något fuktigare läge.
nilla_r
05-07-2009, 19:43
CITAT (josohl @ 01-07-2009, 21:29)

Blå bolltistel! Blir snabbt hög (min är redan meterhög) och lägger sig inte ner.
Hos mig klarar Miscantusgräs inte torrt läge, däremot är den jättefin i halvskuggigt något fuktigare läge.
Eller vit bolltistel! Båda är jättefina och tål verkligen det mesta!
Höstsolros, blommar visserligen inte före aug men är garanterat torktålig och blir hos mig 1-1,5m i torrt läge.
Kardvädd, är ju 2-årig men är hos mig 1,5-2m nu och har börjat blomma, är ju så himla lätta att fröså på plats så det känns inte som ett problem att de är 2-åringa.
Gräs, i så fall Tuvrör Calamagrostis. De är torktåliga och nästan 2m höga efter ett par år.
//Heda
Gudrun i Göteborg
13-07-2009, 17:18
Kanske en spaljé med en tålig klängväxt? Kaprifol t ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.