bellaobert
30-06-2009, 16:56
Har 3 trädhibiskus på tomten som vi köpte i våras. De ska blomma i vitt, rosa eller blå-rosa, vilket vet vi ännu inte. Har någon av er erfarenhet av dessa? Jag skulle vilja ta sticklingar på dem eftersom många av mina vänner vill ha en sådan buske, hur gör jag?
Alexander-VG-zon3
30-06-2009, 17:08
det är en Frilandshibiskus - Hibiscus syriacus, vill stå varmt och soligt och skyddat och klarar sig upp till zon 3-4. dom blommar på ettåriga skott och dom första blommorna brukar visa sig i mitten-slutet av juli och sedan fortsätter dom att blomma tills frosten tar knopparna och blommorna. gillar mycket vatten under våren-sommaren och den mår bra av att få en liten gödselgiva i maj.
sticklingar kan du ta på våren-försommaren då tar du dom nya skotten som kommer, ta en stickling som har 4-8bladpar och sedan så klipper du strax under ett bladpar, nod, bladveck och drar du av hälften av bladen. där du har klippt och tagit veck bladen kommer nya rötter.
placera sticklingarna i soligt eller halvsoligt läge och håll dom fuktiga hela tiden. dom tar tid på sig och dom gillar mycket värme för att rota sig så ett växthus kan vara en fördel. om/när dom rotat sig (du ser det igenom att kolla undersidan av krukan där ska vara rötter) så övervintrar du dom inne ett år ( i en temp på +1c +10c och mörkt) och nästa vår planterar du ut dom eller ger bort dom.
bellaobert
01-07-2009, 15:09
Det lät ju onekliegn ganska lätt! Jag har en jättestor buske som jag tyvär måste slänga nästa år för den växer rakt ner vid husgrunden och den är nu 3 meter hög så jag måste gräva upp och slänga så jag tänkte att jag kunde passa på att ta sticklingar på den och nu vet jag att det är senvår-försommar som gäller. Tack!!!
Alexander-VG-zon3
01-07-2009, 15:40
jag har själv inte testat på hösten-vintern med denna.
synd att du måste ta bort den, dom blir riktigt vackra när dom blir stora. du kan inte ha kvar den om du bara klipper ner den? dom tål ju beskärning ganska hårt och kan blomma redan första året också.
bellaobert
01-07-2009, 17:17
Jag har tre till som växer i en rabatt men vi måste dränera runt huset så det är inte mycket att be för. Vill någon ha den och gräva upp den går det givetvis bra men det blir ju aktuellt först till hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.