Pia L
Jag har en blomma (dom var 3 från början) som var som en liten bladrosett tills för några veckor sedan, då började den växa uppåt och med dom ludna bladen uppför stammen tätt ihoptryckta, jag har googlat på dom sorter som jag trodde att det kunde vara men inga av dom stämmer, det är alltså inte Pestemon, purpurklätt eller gökärt (dom har antingen gått hädan under vintern eller fallit offer för i ogräsjakten blush.gif )
Vad finns det med som kan stämma in på beskrivningen? Det skulle ju vara roligt att få veta vad som till slut ska visa sig innanför bladen (den är ca. 40 cm nu)
johannea
Det är ju jättesvårt utan bild, men det låter ju som purpurklätt iaf...
Alexander-VG-zon3
eller lammöra som blommar kanske?
Anki V
Det första jag tänkte på är Papaver spicatum…..I min rabatt så kommer det först en silvrig bladrosett, bladen är bra mycket smalare än lammörats. Själva blomstjälken sticker iväg uppåt och även den är lite silverluden. Jag Googlade efter bilder men hittade inga bra bilder, bara blommande ex som inte alls liknar mina.

Sorken älskar dessa och satte i sig tre plantor i våras men den verkar inte så lätt att ta död på för den skjuter nytt nerifrån.

/Anki
Pia L
Nu så....kameran åker snart in i väggen, det är glapp i den så det fungerar när den vill ungefär, men här den ludna saken

okänd.JPG

Alexander-VG-zon3
purpurklätt ser det ut som.
Pia L
Tack för svaren, och duktigt johannea som löste det utan bild ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon