Nutten
Jag har nu i flera veckors tid gått och funderat på vad folk förväntar sig av personalen på ett garden-center, hur mycket ska de kunna egentligen?

Själv arbetar jag på uteavdelningen på ett ställe och tror att folk förväntar sig att jag ska kunna ofantligt mycket. Åtminstone verkar det så, eftersom frågorna de ställer rör allt mellan himmel och jord. Detta gör att jag ställer väldigt höga krav på mig själv om vad jag ska kunna och jag vill ofta visa att jag faktiskt inte är tappad bakom en vagn. Blir liksom glad när jag märker att jag faktiskt kan saker och ting....Nu fick jag höra idag från min närmaste chef att det inte är någon som förväntar sig att jag ska kunna en massa och att jag istället för att säga "jag vet", istället ska suga åt mig det jag inte vet (det gör jag ju också...men tydligen inte tillräckligt).

Om det nu är så enkelt att personalen inte behöver kunna jättemycket, varför kommer vissa kunder i sådant fall och blir småsura om man inte vet svaret på deras frågq? Det ÄR faktiskt så att ingen kan kunna allt och man lär sig nya saker hela livet igenom! unsure.gif
Inga från Närke
Hej Nuttan

Det är väl alltid så att man som amatör förväntar sig att ni har mera kunskap än vad ni kanske har eftersom ni jobbar med växter och blommor men det är väl som men allt annat, man kan inte allt.
Det som jag ibland som kund saknar om inte kunskapen finns hos personalen så vore det bra med små brochyrer om växterna mera än den lilla etiketten som brukar finnas. Då kan ni i personalen hänvisa till dem. Där borde stå lite om zoner,storlek,skugga,sol,jordmån,näring, klippning,delning m.m.

Stå på dig och var inte rädd att till kunderna säga att tyvärr vet jag inte så mycket om alla växter utifrån din erfarenhet och att det kommer så mycket nytt att du inte hinner uppdatera dig på allt. /Inga
Eva i Norrköping
Tycker nog att din chef kunde visa lite uppskattning över att ha en anställd som faktiskt kan svara "jag vet" många gånger... Sedan är det förstås bra om man är öppen för att lära sig mer, ,men det tycks ju du vara!
Som kund förväntar jag mig inte att man ska kunna få svar på allt i ett gardencenter, men om man får det så blir man ju mycket positivt överraskad, och besöker säkert det stället gärna igen.
kerstin z5-6
Det måste jag säja var en mycket konstig uppfattning din chef har blink.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif
Jag vet "trädgårdsintresserade" som konsekvent vägrar handla på Gardencentes just därdör att de tycker att personalen "ingenting vet".

Själv brukar jag veta vad jag är ute efter alt ta reda på det via andra kanaler om inget bra svar ges där jag köper..
Så stå på dig -det är god service och gör så att kunden känner sig nöjdare ..
Däremot är det inte bra att svara på saker man inte är riktigt säker på smile.gif
Bettson
Undrar om din chef hört talas om ordet kompetensutveckling. Det grundar sig ju på att kunnig personal är en av företagets största tillgångar.
Kanhända känner sig din chef lite otillräcklig själv och känner sig orolig för att bli omkörd.

Själv har jag 25 meter från hästhagen till en plantskola. Ändå åker jag två och en halv mil till en annan plantskola för att kunskapen är högre där.

Det händer till och med att jag åker dit flera gånger eftersom den person jag helst vill tala med kanske var ledig den dagen jag var där.

Kunskap är det enda som inte är tungt att bära , stå på dig.
Diana
Jag håller med alla de övriga. Stå på dig! biggrin.gif
Jag tycker också att en brochyr borde finnas för de olika plantorna där det står lite om zoner,storlek,skugga,sol,jordmån,näring, klippning,delning m.m.
/Diana
Gunvor Nilsson
Hej Nutten!
Jag tycker att du har en korkad chef som inte har vett att uppskatta dina ambitioner. Vore jag han/hon så skulle jag istället se till att du fick möjlighet att lära dej mer inom området. Hela företaget har ju nytta av att du har den här serviceambitionen. Jag går hellre till den handelsträdgård som kan svara på mina frågor (och betalar gärna några kronor extra för växterna) än jag går till det växtsnabbköp där personalen inte vet vad perlite är (vilket har hänt mej) och bara pekar åt det håll där jag kan hitta det jag söker. Jag har två favoriter; Wilsons Blommor i Norrtälje - alltid vänlig och kunnig personal och Zetas i Stockholm som också där alltid är vänliga och tillmötesgående.
Stå på dej, Nutten, en vacker dag är det du som blir chef om du visar framfötterna och är ambitiös och vill kunna hjälpa kunderna, då kommer de också att vända sej till dej i första hand.
/Gunvor
Nutten
Min chef vet mycket väl att jag kan en hel del, vi har samma långa trädgårdsutbildning bakom oss, men chefen vill att jag ska utnyttja mer av min tid till att lära mig allt det där som bara går på just den här typen av arbetsplats. Så uppfattade jag det åtminstone! Det är trots allt stor skillnad mellan vad man har läst om saker och hur det egentligen fungerar i verkliga livet.

Det är en massa växter jag har stött på som jag inte har känt till innan och de har jag försökt läsa lite mer om, just för att kunna besvara kunders frågor. På chefen verkar det nästan som om jag borde lägga ännu mer tid på att göra just sådana saker, men då får jag enligt mig inte tid till alla de vanliga uppgifterna och inte heller tid till kunderna!! Tar det hellre som det har varit nu, att om det är något jag inte kan svaret på direkt, så går jag och slår upp de i ngn bok och återkommer med svaret. Då lär jag mig också, eller hur?
Gunvor Nilsson
CITAT (Nutten @ 22-10-2003, 21:57)
så går jag och slår upp de i ngn bok och återkommer med svaret. Då lär jag mig också, eller hur?

Så´nt uppskattas av kunderna! Dessutom fastnar sån kunskap lättare.
/Gunvor
Cilla
Många trädgårdsbutiker skryter om att man har välutbildad och kunnig personal, men ger inte personalen tillräckligt med tid att vidareutbilda sig. Att man har en god trädgårdsutbildning innebär ju inte att man känner till hur varenda nykommen planta ska skötas - för det krävs att man ger anställda tid.

Många av de stora kedjorna förlorar sin engagerade personal för att engagemang och egna initiativ inte uppskattas. Cheferna ger inte personalen en spänn för att gå på mässor, kurser mm, tittar snett om personalen talar med en kund, men uppskattar när personalen städar ed - även om kunder väntar.

Jag tror också att fördelningen av ansvar kan vara av den gammeldags, hierarkiska typen. Jag har t ex uppmärksammat personalen på att träd och buskar har fruktträdkräfta, men de vågar inte ta undan plantorna förrän chefen kommer, och då kan de redan vara sålda. När jag har kommit igen och frågat varför träden står kvar skäms personalen medan chefen tycker att jag borde förstå att han/hon inte har tid att ständigt springa och plocka undan sjuka plantor.
Nutten
Där jag jobbar har vi fria händer att slänga sådant som är för dåligt, så länge vi skriver upp vad som slängs. Upptäckte t ex rosrost i helgen och vi tog genast bort de sjuka plantorna och glesade bland de gamla. Chefen har dessutom haft precis samma jobb som en själv för inte alltför länge sedan, så det är inte direkt brist på sympati. Det som sades till mig var sagt i all välmening, men det var förvirrande. Får nog ta ett nytt samtal med chefen och få saker och ting förtydligat...Jag kanske missuppfattade något bara för att jag var så oförberedd på kommentarerna?

Apropå vad folk saknar/önskar sig i ett garden-center så tar jag tacksamt emot upplysningar! Jag har förstås min egen syn på saken, men det vore bra med andras synpunkter också. Hur tycker ni att växterna ska vara uppställda? Efter färg, vetenskapligt namn, svenskt namn, ståndort (vissa går förstås in under flera...)? Där jag jobbar har det skiftat...Annars tycker jag det är ett toppenställe med både visningsträdgård, olika teman, gratis infolappar kopplade till teman (ex skötsel av fruktträd), kurser, små skyltar med växtbeskrivningar och något nytt vid entrén varje vecka. Det finns en uppskattad rea-avdelning med växter som kanske inte ser fullt så fina ut som de vi nyss fick in och sjuka växter slängs. Putsning av växter görs i mån av tid, men det får aldrig stå framme något som ser bedrövligt ut bland de fina växterna. Barn som kommer tycker också det är roligt på uteavdelningen, för vi har bl a höns som går omkring fritt (biologisk bekämpning och sällskap i ett!). biggrin.gif
Eva i Norrköping
Jag tycker det är väldigt bra med den här modellen, som jag inte kommer på namnet på nu, men som de bl a har på Billbäcks plantskola här utanför Norrköping, där växterna är uppställda efter vilket läge de trivs bäst i. Alltså, torrt o fuktigt, torrt o soligt, fuktigt o soligt osv. Kanske nån annan vet vad modellen kallas?
annaviktoria
Huvudsaken är att de (ni) inte tycker att man frågar dumma frågor!!! Sedan spelar det inte så stor roll ifall ni kan svaret som ett rinnande vatten, även om det förstås är uppskattat. Det går lika bra att trevligt hänvisa till någon annan som arbetar där.

Det är mycket irriterande att få samma svar som det står på lappen som kommer med växten... "Det står här att den ska ha lagom med vatten" eller liknande. -Jaha, tänker jag då, det där hjälpte ju mig jättemycket...
cissi i onsala
Det viktigaste är ju att säga ifrån när man inte vet, en kund är ju inte hjälpt av ett falskt svar. Har man möjligheten är då istället - jag kan ta reda på, ett bättre svar. Kan man inte det kanske man har möjlighet att ge information om var kunskapen skulle kunna tänkas gå att få.

Däremot har jag som kund större krav på de mindre plantskolorna och de mer inriktade, där man räknar med att fler är direkt inblandade i uppdragningen av växterna. Storköp har ju av tradition mindre kundhjälp.

Men visst är det viktigt att när man kan man verkligen tar åt sig det och erkänner genom som det nämns att använda orden jag vet/kan, vi svenskar och i synnerhet svenska kvinnor är dåliga på detta, vi vill vara säkra till 200% innan vi ev erkänner att vi kan.

När jag själv jobbade i järnaffär för massor av år sedan som ung tjej, var det ofta så enkelt som att läsa innan till på förpackningarna och vips kunde man skillnaden på produkterna - många orkade inte detta el om de kanske inte litade på vad de läste.

Mina barn läste följande roliga historia för mig igår - kanske kan passa:
Vet ni varför poliser är så nöjda med sitt jobb? Jo, för där har kunden alltid fel.
Nutten
CITAT
Alltså, torrt o fuktigt, torrt o soligt, fuktigt o soligt osv. Kanske nån annan vet vad modellen kallas?

Det är efter ståndort! Problemet med den metoden är att det finns ett antal växter som trivs lika bra på många olika typer av ståndorter. Var ska man då placera dem?
Cilla
På din beskrivning låter det som ett bra ställe, Nutten! Fria höns bland plantorna tycker jag om...

Om man har visningsträdgård blir det ju plantering efter ståndort, problemet är att skyltarna ofta är svåra att hitta eller att de försvinner. Tydliga, höga, skyltar med svenskt och latinskt namn vore bra.

Har man inte visningsträdgård kan man ju sätta plantorna ståndortsvis ändå. De plantor som klarar många lägen sprider man ut till flera ståndorter. Även med krukodlat kan man göra små "visningsutställningar" med växter som står i kruka invid varandra.

Men sedan är det ju en hel del plantor som man vill hitta för att de är kryddörter, grönsaker mm.

Det viktigaste tycker jag är att stället bryr sig om friskheten hos plantorna (och att de köper in de E-märkta plantor som finns) och att personalen verkar trivas med det de gör. Jag går hellre till ett ställe som har få, välskötta plantor och kunnig, engagerad personal än till ett med tusentals halvvissna växter med personal som inte har tid att möta kunderna.

Bäst gillar jag trädgårdsställen där många eller alla plantor är uppdragna på plats och där de inköpta har skyltar om varifrån de är odlade. Visningsträdgårdar är alltid kul, särskilt om stället också har ett café och en toalett...
Nutten
Vi har en liten "kaffebar" med trädgårdslitteratur, lekhörna för barnen, gratis kaffe, té, choklad, vatten och en automat där man kan köpa choklad, macka mm
Toalett finns också! Så nog är det ett toppenställe smile.gif

Perennerna står för närvarande indelade efter färg, fast med skuggväxter och stenpartiväxter utplockade, liksom kryddväxterna och gräset. Buskarna är indelade efter höjd,klängväxterna, barrträd & surjordsväxter har egna avdelningar. Visst ja, så har vi en vintergrön avdelning också med bl a järnek, lagerhägg, klätterbenved mm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon