Full version: Sv Vinbär Ben Nevis
Ztepho
Köpte två svarta vinbär igår och bara tog två plantor av den enda sorten som fanns inne. Skylten "Ny bra sort" gjorde att jag bara tog de utan att kolla närmare. När jag kollade noga på lappen när jag kom hem stod det att det är en Climber/klängvät och blir som fullvuxen efter fem år hela 2m hög. Sorten är Ribes nigrum 'Ben Nevis'.

Har sökt en del på google men hittar inget vettigt. Någon som vet om detta är en "normal" svarta vinbärsbuske som man planterar som vanligt eller om den fodrar något att klättra på?
KURT
"Ben Nevis: Växten är hängande, och sorten är därför mindre lämpad för maskinskörd. Dessutom
har skördarna varit rätt små, fast bären är stora. Mognadstiden är några dagar efter Öjebyn.
Bladfallsjukan är ett stort problem, som vid övriga Ben-sorter och sorten kan dessutom angripas av
mjöldagg. Ändå har den klarat sig rätt bra utan bekämpning i Norge, men inte i Nordsverige. Sorten
hör knappast hemma i en ekologisk odling.
"

http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/C.../Vinbar2006.pdf

Jag antar att den är utvecklad i Skottland, det räcker nog att ge samma stöd som man brukar ha till vinbärsbuskar. Bara se till att grenarna inte är för nära marken, så att det stänker jord på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon