spacepingo
Hittade massa små plantor intill mina alunrotar (stavas det så? eller alunrötter??) som kanske kan vara små alunrotar, någon som kan bekräfta det?

[attachment=37308:DSC06063.JPG]
Österläge
Åh! OM det är alunrot, och du inte vill ha alla, kan jag få någon eller några..? wub.gif Kan skicka frankerat kuvert... biggrin.gif Hoppas nån svarar så du vet säkert vad det är, det ser ju ut som alunrot iaf...
MariaS
Visst är det alunroten som fröat av sig. Särskilt just den rödblommande är duktig på det biggrin.gif
spacepingo
Häftigt, då kan jag introducera den på flera platser i trädgården. biggrin.gif
mojan
Gissningsvis heter det en Alunrot, flera Alunrotar.
För du säger väl inte att det växer en Bok, flera Böcker? giggle.gif
spacepingo
så sant mojan, en bok, flera bokar eller en bokskog biggrin.gif Fast det finns inte så många "böcker" där jag bor så jag har aldrig funderat på den. tongue.gif
Peztis
Tror faktiskt inte att man böjer: en Alunrot, två Alunrot

Och jag håller med om att det är småplantor av Alunrot du har fått.
Jag har sått från en påse jag köpte och alla är gröna utom en som är röd!
Heda
Jag sådde den gröna och alla är gröna....har en skog i en kruka som inte är omskolade än....uj, uj. Men mina 'Palace purple' frösår sig lite måttligt och ger jättefiina knallröda blad!! Jag plockar upp dem i kruka när jag hittar dom å sen får de en ny plats när de vuxit till sig lite.

//Heda
spacepingo
Hmmm inte för att jag tvivlar på er mer kunniga odlaiter, men är det inte nåt skumt här?

[attachment=38505:DSC06075.JPG]

Jag tycker bladen ser ut att utvecklas mot något annat än alunrot, mer jordgubbe/smultron kanske? Eller kan det vara den indiska fingerörten? alla dem står inom rimligt fröavstånd.... confused.gif
/Mimmi

MariaS
Tittar jag på mina, så säger jag fortfarande alunrot i ungt stadie.
spacepingo
trots de tredelade bladen? det är de bladen som gör mig fundersam. De stora har ju inte såna blad.
/Mimmi
GunnellF
CITAT (spacepingo @ 17-07-2009, 20:24) *
trots de tredelade bladen? det är de bladen som gör mig fundersam. De stora har ju inte såna blad.
/Mimmi

Är benägen att hålla med dig... Tror inte heller att det är Alunrot. Tycker det ser ut som smultron...
Österläge
Jag gissar på både och - att några är alunrot o några är smultron. De jag fick av dig, spacebingo, är 7- eller 9-flikiga, precis som de stora. Kolla på din bild i förstoring - längst ner i vänstra hörnet finns det dels någon tredelad, dels någon med många fler mindre flikar - kan inte det första vara smultron o det andra alunrot?
spacepingo
Hihi det här börjar likna den där barnsagan om någon som går till en skräddare och vill ha en kostym. När han kommer tillbaka och ska hämta ska det bli en väst, nästa gång ska det bli handskar osv.

Nu tycker jag definitivt att det ser ut som om det skulle bli indisk fingerört.

På denna bild finns alla tre sorters blad. Dels de små flikiga som kom först. Sedan de med tre "fingrar" som ser ut som smultron och nu sist de med fem fingrar som ser ut som min indiska fingerört. confused.gif

[attachment=39536:DSC06096.JPG]

Och det är samma planta!
Österläge
Nu börjar vissa av mina oxå få treflikiga blad... Om det är indisk fingerört är det oxå kul, men smultron har jag redan... Fast det GÖR förstås inget ändå - lite lustigt bara! smile.gif
mojan
Jag behöver inte alla deckare på TV-det räcker med att jag följer Odlas "pusseldeckare". giggle.gif giggle.gif giggle.gif
DykUnderYtan
Jag hade också en massa små bebbar som såg ut som på första bilden. Lät några av dem utvecklas och vips... så hade man nya smultronplantor. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon