ABCiV
Jag odlar i växthus och använder hinkar 12, 14 och 20 liters.
Men i väldigt många har jorden "tagit slut" så det bara är rötter i hinken och det behöver vattnas hela tiden.
Varför har det blivit så? Av ekonomiska skäl har jag använt matjorden som grävdes bort när vi byggde växthuset och den har jag blandat med planteringsjord för att dryga ut den och göra den mer "fluffig". Matjorden borde innehålla en hel del näring då det varit betesmark på platsen innan växthuset byggdes.
Kan det ändå vara så att det är för lite näring så rötterna har fått leta och därmed fyllt hinken?
Vattnat nästan varje dag, åtminstone när det varit varmt, då ibland t.o.m. två gånger..

Kan jag göra något åt det redan i år?
Men framför allt, hur ska jag förhindra det nästa år?
MariaS
Är det tomater, gurka och sånt, så blir det mycke rötter oavsett vilken jord man använder. Plantan ska ju trots allt producera en hel del på kort tid, vilket kräver ett ordentligt rotsystem. Det är därför man ska odla i stora kärl.

Du kanske kan toppa i krukor och hinkar med lite mer jord som du vattnar ner i rotklumpen, så rötterna inte ligger bara på ytan.
ABCiV
Det är mest chili som jag märkt det med och där har jag varit väldigt noga med att ge dem större kruka successivt under tillväxten.
KURT
Lösningen är ju i alla fall mycket enkel, ge dem större kärl!
ABCiV
Tack kurt, det förstår även jag! Men eftersom "alla andra" odlar i hinkar så undrar jag vad jag gjort som gör att det inte funkar så bra för mig. Det är så grönt och frodigt i växthuset så dåligt mår ju inte växterna, men det känns ju inte som en bra lösning om det blir så här.
MariaS
GE chilisarna stora kärl direkt nästa år, så slipper du skola om hela tiden. 20-liters hinkar är nog det minsta du ska använda på det mesta i växthus. Både plantor och rötter växer enormt under en säsong!
uno
Växthusgurka bör klara sig på 20 liter jord så även höga tomater.
Lågväxande chili och tomater odlar jag i 12 liter. Ampeltomater i ca 5 liter.

Detta har jag gjort sedan 2004 med bra resultat.

Vattningen sköter två hydromatanläggningar men nu i denna
högsommarvärme stödvattnar jag dagligen med svag gödselvattning.
Brännässla och guldvatten.

Om det är som Du skriver så mycket rötter att där inte
finns jord som kan hålla vattnet kanske Du kan lyfta upp
rotklumpen och krafsa bort rötter i botten och runt om
så att Du får plats med mer jord. Fyll då på med bra
vattenhållande jord, kanske blötlagd torv.

Torven bara gissar jag skulle kunna gå att använda.
Viktigt att Du gödselvattnar ofta med svag lösning.
ABCiV
Nu köper jag 25 liters dunkar istället, som är ordentligt djupa, problemen borde minska nästa år :-). Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon