Christina i Taxinge~
Men nog är det ett alldeles speciellt rosenår i år!?
Det blommar som aldrig förr!
Nu gäller det att ta till vara, njuta och lägga på minnet wub.gif

Här är några bilder på vad jag ska minnas i vinter.....

'Reines des Violettes´- remontantros som alldeles kollapsat på trappan yes.gif

[attachment=37314:DSCN4397.JPG]

'Unica alba' - en centifoliaros som kommit loss med blomningen i år

[attachment=37315:DSCN4395.JPG]

'Jenny Duval' - gallicaros som ensam lyckas ta upp nästan all plats i min "rosenbåt"

[attachment=37316:DSCN4412.JPG]

'Jenny Duval' på lite närmare håll

[attachment=37317:DSCN4419.JPG]

'Maxima' - albarosen med stort A

[attachment=37318:DSCN4424.JPG]

'Mrs Anthony Waterer' - fanns nästan inget kvar av den i våras, men så här ser den ut nu! *glad*

[attachment=37319:DSCN4430.JPG]

'Marga' - en rugosa med grymt taggiga grenar och de ljuvaste blommor!

[attachment=37320:DSCN4417.JPG]

'Stanwell Perpetual' - pimpinellhybrid som fallit ihop under blomtyngden.....

[attachment=37321:DSCN4324.JPG]

Vad ska ni minnas i vinter....?

svennis
Snyggt!

'Unica alba' har jag också inte ofta man ser..

Stanwell kan jag komma ihåg. bravo.gif
o 'Reines des Violettes är ju en favorit
Kajsa
Vackert Christina, blev nyfiken på Marga. Ja nu måste man fota lite varje dag rose.gif
TheLan
Vilken underbar växtkombination på bild två!! Helt underbara bilder wub.gif
Stiffe
Imponerande Reine de Violettes. tummenupp.gif Vill minnas att den inte är så gammal... Trodde att den var lite klen? Sjukdommar? Doft?
/S
Ezereht
Vackra stenar i eran förstutrapp, ser nästan lite mosaik-aktiga ut. Tjusigt i alla fall, särskilt med rosen hängandes däröver.
Christina i Taxinge~
CITAT (Stiffe @ 09-07-2009, 00:18) *
Imponerande Reine de Violettes. tummenupp.gif Vill minnas att den inte är så gammal... Trodde att den var lite klen? Sjukdommar? Doft?
/S

Ja, jag tyckte nog att den var lite klen....det var därför jag flyttade fram den till trappen där jag kunde pyssla om den lite.
Men det har inte blivit nåt pyssel - det räckte att flytta den så blev den som den är nu! yes.gif
Sjukdomar har den aldrig haft, nån liiiiiten släng av svartfläckssjuka på nedersta grenarna nån gång och en & annan minerarlarv har gjort en del blad till genomskinligt papper. Men inga stora angrepp.
Doften är "Luxtvål & hallon" vilket jag tycker är en god doft, men jag vet att alla inte gillar den....

CITAT (Ezereht @ 09-07-2009, 08:33) *
Vackra stenar i eran förstutrapp, ser nästan lite mosaik-aktiga ut. Tjusigt i alla fall, särskilt med rosen hängandes däröver.

Det är plattor med mönster som gör att det ser ut som en slags mosaik. Trappan och uteplatsen hänger ihop med likadana plattor.
Kul att du såg! rolleyes.gif
Stiffe
Aha, den typen av doft. Kan vara ok, det beror på balansen. Stark?

Var stod den innan, och vet du varför den inte trivdes riktigt?

/S
Christina i Taxinge~
CITAT (Stiffe @ 11-07-2009, 00:23) *
Aha, den typen av doft. Kan vara ok, det beror på balansen. Stark?

Var stod den innan, och vet du varför den inte trivdes riktigt?

/S

Doften är nog stark i rätt sorts väderlek, men aldrig så stark att den bildar doftmoln som 'Hybrida' t ex
Men stoppar man näsan i blomman får man en endorfinkick! rolleyes.gif

Innan jag flyttade den stod den soligt i utblandad lerjord och blev bara tanigare för varje år. Till slut "försvann den". Jag fick leta efter den och hittade en ynka liten pinne som jag då grävde upp.
Planterade där den står nu i soligt läge med utblandad lerjord......

Jag vet alltså inte riktigt varför den trivs så bra bredvid trappan jämfört med tidigare plats confused.gif
Men kanske är det trots allt mindre lera i jorden på den nya platsen. Blev nog för mycket & kompakt på första platsen......kanske.

Ezereht
det är säkert bättre dränering nära husgrunden, tror ni inte det?
buffy
Jag tror som du ang dräneringen. Mina rosor blommade överdådigt i år, men eftersom det var så varmt och torrt då, varade blomningen hos de engångsblommande bara en vecka. Nu är det bara New Dawnrosorna och Ingrid Bergman som har ngra blommor. NV Skåne.
Christina i Taxinge~
CITAT (Ezereht @ 12-07-2009, 07:53) *
det är säkert bättre dränering nära husgrunden, tror ni inte det?

Helt säkert är det förstås så!
Du är klok du! flirting.gif yes.gif

Heidi24
Oj oj oj så vackert! Jag är speciellt förtjust i Reines des Violettes. Köpte ett ex på Löta för en vecka sedan. Hoppas den blir lika fin.
Kvisten
Ska göra en rosrabatt framför huset, har lite svårt att se det framför mig. Men din bilder insperarar mig verkligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon