Hasse_h
Upptäckte att vårt nyplanterade plommonträd, ett experimentalfältets sviskon, blivit utsatt för en attack av något! ranting.gif
Frågan är vad? Det ser ut som om någon dragit av bladen eller knaprat i sig dem. Det är bara den översta halvan av trädet som är drabbat. Ett rönnbär några meter därifrån visade samma symptom på en liten gren i samma höjd.

Vad kan det vara som gett sig på trädet? Rådjur? Insekter eller larver?

Kommer trädet att repa sig? Ska jag göra något med de grenar där bladen försvunnit?

Hasse_h
Har nog identifierat marodören nu. En orädd ÄLG-tjur som spatserar omkring mitt i villaområdet! Mötte den på vägen idag, den stod och stirrade på mig nån minut innan den klev över ett staket på väg mot en lekplats. Har sett spåren efter den i rabatten också så den kliver väl ljudlöst omkring här på nätterna.

Och hur sjutton skyddar man ett ungträd mot en älgs smak för färska skott??
Gossen Ruda
Svårt att skydda sig mot älgar, ett staket kanske men det bör vara en bra bit över 2 meter. Förmodligen löser det sig när äpplena börjar mogna. Älgar älskar äpplen men tål dom inte för dom jäser i magen. Älgarna blir fulla och galna och börjar jaga både folk och fä. Till slut kommer farbror Polisen och skjuter marodören. Möjligen blir den bortjagad innan dess.

Beträffande trädet så brukar dom klara en älgattack om den inte blir för stor. Gör inget alltså.
Hasse_h
Trädet verkar må bra, det kommer massor med nya blad och skott på den. happy.gif
Och älgen verkar ha dragit vidare... har inte sett några spår på länge nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon