sofiaa_84
Jag är ganska ny i detta med trädgård, men intresset växer med stora steg.
Jag har en stor gräsmatta på baksidan där vi nu håller på att bygga en fontän. Brevid den på båda sidor tänkte jag bygga två avskärmande delar som fungerar både som insynsskydd mot poolen och vindskydd.

Grejen är den att jag vill ha klätterväxter upp för dom, men vad?
Jag kan ingenting och vet inte så mycket.
Vad är enklast att sköta och få fram och vart hittar jag det?

Vore tacksam för tips!

rolleyes.gif
blomkronan
sofiaa_84 Hej och Välkommen till odla smile.gif

Klätterväxter.... Det beror på vad du vill ha och vilket läge dom ska stå i... SOL - SKUGGA?
Vilken zon bor du i? = vilken del av landet bor du i?...
Låt oss veta mera... så ska du få mera info...
sofiaa_84
tack smile.gif

Jag bor i mellersta/norra ( vet inte riktigt haha ) Dalarna, älvdalen. Läget de ska klättra på har ganska mycket sol! Det är mest på sen eftermiddag/kvällen det är skugga på baksidan.

Jag har humle på flera ställen runt huset som växer hur bra som helst, funderar på om man ska satsa på det eftersom den verkar trivas bra och växer jätte bra.
Frågan är ju då från min sida om man kan liksom sno från de stora humle'n jag har, kan inte sådant..

eller förslag på annat? smile.gif
Ezereht
kaprifol, klematis, klätterhortensia, minikiwi (actinidia, kan du få små frukter om du blandar hon/han plantor).
Fny
ooo funkar minikiwi så högt upp i landet? wow... hur får man tag på sådana plantor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon