yvonnef
Hejsan allihopa!

Jag har hibiskusar jag haft ett par år, de har blivit nerklippta på våren och sedan börjat skjuta
i höjden, blommar och se ut att må jättebra.

Men - plötsligt ser jag att bladen börjar hänga, det ser ut lite som att den inte fått vatten men jorden är fuktig.

Inget går att göra, växten torkar mer och mer och dör sedan helt.

Detta har hänt mig med många hibiskusar. I vår/vintras förlorade jag flera gamla stamhibiskusar samt flera andra, och för några veckor sedan en. Nu senast igår kväll såg jag en av mina hibbar som gör detta.

Vill tillägga att de står i olika rum, olika fönster och har olika krukor/bevattningsmöjligheter, vissa står i självvattnande krukor men de flesta har jag ändrat till vanliga för många av de som dött stod i självvattnande krukor.

Har på detta sätt förlorat många fina hibiskusar, och det är ju så svårt att få tag i fina hibiskusar som inte är mörkt gröna, kompakta och fulla med retarderingsmedel!

Har någon varit med om detta och lyckats stoppa växten från att dö?

Vet någon varför det blir så här
?

Tack på förhand!

Ha en härlig sommar,
Yvonne i Roslagen
Shinku
CITAT (yvonnef @ 01-07-2009, 05:04) *
Hejsan allihopa!

Jag har hibiskusar jag haft ett par år, de har blivit nerklippta på våren och sedan börjat skjuta
i höjden, blommar och se ut att må jättebra.

Men - plötsligt ser jag att bladen börjar hänga, det ser ut lite som att den inte fått vatten men jorden är fuktig.

Inget går att göra, växten torkar mer och mer och dör sedan helt.

Detta har hänt mig med många hibiskusar. I vår/vintras förlorade jag flera gamla stamhibiskusar samt flera andra, och för några veckor sedan en. Nu senast igår kväll såg jag en av mina hibbar som gör detta.

Vill tillägga att de står i olika rum, olika fönster och har olika krukor/bevattningsmöjligheter, vissa står i självvattnande krukor men de flesta har jag ändrat till vanliga för många av de som dött stod i självvattnande krukor.

Har på detta sätt förlorat många fina hibiskusar, och det är ju så svårt att få tag i fina hibiskusar som inte är mörkt gröna, kompakta och fulla med retarderingsmedel!

Har någon varit med om detta och lyckats stoppa växten från att dö?

Vet någon varför det blir så här
?

Tack på förhand!

Ha en härlig sommar,
Yvonne i Roslagen

Jag har ett liknande problem just nu på min knappt ettåriga hibiskus-korsning (Tylene X Orange Longlife). Den har stått så över vintern nu så jag undrar om den kanske bara vilar eller helt enkelt inte mår bra. Jag råkade kanske övervattna den med näringstillsatts. Men i så fall, varför har inte de andra som fått en högre dos av samma vatten/näringslösningsblandning påverkats ett dugg? En av dessa har t.o.m en knopp nu under kalla vintern! Iofs så är väl ändå alla hibiskus-sorter olika känsliga..?
Någon dag skall jag duscha av hibiskusen och se om det hjälper..

Detta inlägg är väl kanske lite gammalt, men har du kommit på en lösning på problemet?
Solstorm
De tar stryk av den mycket torra luften inomhus så här års. Ett sätt att försöka rädda dem är att ställa dem på ett stort fat med lecakulor eller stora stenar. Fyll med vatten upp till stenarna men inte över dem. Ställ fatet i en stor genomskinlig plastpåse och sätt ner hibiskusen i påsen. Dra upp påsen på sidorna men låt den vara öppen upptill.

Det kanske inte ser så himla snyggt ut på fönsterkarmen men kommer att rädda hibiskusarna om det inte hunnit gå för långt redan.
Bassam
Hej
Som jag sa flera gångar att självvattna krukor , de är inte bra på grund att ofta gör rötter ruttna.

Obs du kan lyfta upp växter och du luktar rötter och jord.
H:Bassam
Shinku
Jag använder aldrig självvattnade krukor, men ändå har även jag detta problem!

Om det är som Solstorm säger så skall jag prova detta omgående. Det skadar definitivt inte att prova för om man låter den vara kvar som den är dör ju hibiscusen. Hellre försöka än låta den stå kvar som den är nu! Tur att den som drabbats är en liten frösådd hibiscus så då krävs väl inget gigantiskt fat? tongue.gif

De andra verkar annars må jättebra! En av hibiscusarna har ju t.o.m två knoppar! Roligt så här års! biggrin.gif
Ezereht
Bra tips, en av mina har också bara torkat ihop och dött sad.gif
Dilara
Hmm.. låter konstigt.
Jag har en hel del i rumstemperatur och har aldrig märkt av det. Luften är torr och de brukar de klara av. Men det kan bero på följande:
- För mycket sol? En hibiskus bör vänjas vid solen och vattnas rikligt under dess första soltimmar.
- Något fel på rötterna? Då tänker jag på sticklingar... de brukar sloka om de inte har rötter och behöver en plastpåse över. Ta en titt på hur rötterna ser ut kanske?
Annars kan man testa att dra en plastpåse över (om hibben är nedklippt och inte så stor) och se om det blir bättre...
Alexander-VG-zon3
när mina helt plötsligt vissnar ihop (vilket händer även hos mig) så har det hänt efter omplantering vid fel tid eller av att rötterna har blivit dåliga (oftast ruttnat vid stambasen/rötterna av kyla eller för mycket fukt/dåligjord). sol eller torrluft tror jag inte det är det brukar dom klara under vintern.

en annan sak är som det hänt mig är om jag råkat torkat ut en hibiskus för mycket att den börjat tappa blad och se hängig ut och sedan i panik dränkt igenom jorden för att den ska få fukt, men det har istället gjort att den har ruttnat. i sånt läge är det nog bättre att vattna upp den långsamt.

så kolla stammarna/grenarna hur dom ser ut i barken och kolla hur rötterna mår det är där jag tror felet ligger.

och så kolla ev efter ohyra.

CITAT (Shinku @ 05-01-2010, 01:12) *
Jag råkade kanske övervattna den med näringstillsatts. Men i så fall, varför har inte de andra som fått en högre dos av samma vatten/näringslösningsblandning påverkats ett dugg? En av dessa har t.o.m en knopp nu under kalla vintern! Iofs så är väl ändå alla hibiskus-sorter olika känsliga..?

de andra som klarat sig kan ha haft en bättre och starkare rotsystem som tål bättre om man råkat övervattna eller dosera. speciellt nu under hösten-vintern när ljuset avtar och dom knappt får inget ljus alls så använder dom mindre vatten. dock detta gäller ju ej om dom har extra ljus för då får dom oftast mer tillväxt och vill ha lite mer vatten.
Bassam
Hej
Ofta växter vissna efter omplanteringsen men efter några dagar , de blir bra igen .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 07-01-2010, 22:55) *
Hej
Ofta växter vissna efter omplanteringsen men efter några dagar , de blir bra igen .

växter vissnar inte ofta ner efter omplantering vad har du läst det?, men dom kan må dåligt/vissna om man planterar om den vid fel tid eller när plantan mår dåligt eller om man gör fel vid omplantering, i mitt fall var jag tvungen att plantera om några under den mörkaste vintern och det funkade inte för mig.
Bassam
Hej
Jag provade flera gångar på olika tiden och det händer samma sak .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 09-01-2010, 01:02) *
Hej
Jag provade flera gångar på olika tiden och det händer samma sak .

menar du bara hibiskus eller alla växter ?

jag har planterat om hibiskus på våren och sommaren och hösten utan att den vissnat ner. vissnar den så har det nog istället hänt nåt fel eller man planterat om fel.

menar vi i alla växter är det ju svårt att säga generellt sett då alla är olika, men jag har aldrig haft en växt som vissnat ner vid/efter omplantering (om jag nu inte själv gjort nåt fel förstås för då har det hänt eller nåt annat har hänt).

exempelvis unga plantor av änglatrumpet, trädtomat är växter som jag krukar upp/planterar om 3-6gånger per säsong och har jag gjort allt rätt efter reglerna så hänger dom inte ens med bladen.
Bassam
Hej
Nästan alla växter hänger lite efter om plantering men man kan inte märka den på grund att den händer på kort tiden .
Alexander-VG-zon3
jag vattnar alltid rotklumpen på den jag ska plantera om (dvs växten är fuktig överallt) och låter den riktigt suga åt sig av vattnet. därefter fuktar jag den nya jorden så att den är fuktig. nu när ''bägge'' delarna är fuktiga så är det fritt fram för mig att plantera om. då så hänger inte växten av att den är fuktig och får kontakt med den nya jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon