koja72
Hej !
Jag fick en stor och kraftig tomatplanta igår och den ska snart blomma. Hur ska jag bäst sköta den ? Brukar ha otur med mina tomatplantor, så att de vissnar ner. Ska den stå i stark sol eller skugga ? Någon mellanting ? Hur mycket vatten m.m. ? Alla tips är av värde, då jag vill klarar denna. Det ska visst bli svarta tomater på den, så jag är ju nyfiken !
/koja72
Preussen
något mellanting blir bra, bara det är varmt. vatten kan du nästan ej ge för mycket om det är bra dränering i krukan/tråget. s
koja72
preussen...tycker att det är svårt med solen. Tål den att få någon direkt sol på sig ?
åsgård
Går in i tråden.
Här får du en länk till Tomatsidan. Där finner du alla odlingsråd du behöver. Följer du dessa blir du expert.
Tomater

Tomater är solälskare. Personligen odlar jag i krukor både i växthus och i trädgården. Mycket vatten, näring, men se upp så att det inte blir övervattnat och för mycket vatten på fat om du har det. Svarta krukor kan behöva skuggning om det blir för varmt. Men å andra sidan då temperaturen är mlägre så blir det extra värme den vägen
PS
Glöm inte bort att ge näring också
DS
koja72
åsgård...tack smiley_small_hug.gif
Limpan86
Jag har några tips till dig.

1. Se till att plantan har en stor kruka minst 15 liter och den behöver inte vara större än 20 liter. Om den snart ska få blommor tycker jag inte du behöver sätta i gödsel utan köp en stället en bra planteringsjord eller trädgårdsjord. Ha gärna lite lekakulor i botten men jag tycker inte att det är ett absolut måste.

2. Sätt plantan något djupare än den står i den nuvarande krukan, det gör den stabilare. Om du vill kan du ta bort några av de nedersta bladen.

3. Se till att stötta den ordentligt. Den kanske ser stabil ut när det är fint väder men se till att den också står stabilt när det blåser ordentligt. Kolla av fästena ibland så att den kan växa fritt på höjden.

4. Vattna ordentligt gärna varje dag. De får inte stå surt så är det taskigt väder kan du väl vänta lite men de tål inte många timmar i absolut torka. Jag förstår att det är ett diffust råd men mitt bästa tips är att sticka ner fingret någon centimeter. Det får inte vara kruttorrt men är det dyblött ska den absolut inte ha vatten. Lagom är alltid bäst.

5. De älskar sol så låt dem gärna stå soligt det är enligt min erfarenhet inga problem. Men det kommer antagligen innebära att du får vattna mer men tomaterna kommer också att bli godare.

Lycka till!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon