Full version: Krukväxter i köket?
Zudette
Hej

Jag skulle vilja ha tips på krukväxter som passar i mitt kök. Kökets fönster går mot nordost så läget är så, att det aldrig är direkt sol på fönstret. Jag skulle gärna vilja ha pelargoner men jag är osäker på om det funkar!? Jag har oxå en tanke på att ha kryddväxter i ett av fönstren - hur skulle det funka med dessa förutsättningar?
GunnellF
Både pelargonia och kryddor brukar vilja ha sol, så det är nog inte bästa läget i ditt köksfönster. Men det finns ju en hel del annat som trivs i nordost - Hoyor t ex.
MariaS
Häng upp en lampa i fönstret, sen kan du ha vad du vill, t.o.m. tomaten Tiny Tim!
pejori
Jag har också nordost i köket och där trängs hoyor och orkideer som trivs bra. tummenupp.gif tummenupp.gif
Kryddor är svårt, men med lampa så kan du nog ha dom tåligaste där.
Saint paula och kornetter trivs bra i nordost. (har testat ) giggle.gif
Zudette
Vad kul med så snabb respons... Ska kolla upp hoyor (som jag förstått är porslinsblommor) och se vad som kan vara lämpligt! St Paulior kan nog också få en chans..... Tar gärna emot flera tips!

TACK!
GunnellF
CITAT (Zudette @ 01-07-2009, 13:49) *
Vad kul med så snabb respons... Ska kolla upp hoyor (som jag förstått är porslinsblommor) och se vad som kan vara lämpligt! St Paulior kan nog också få en chans..... Tar gärna emot flera tips!

TACK!

I mitt nordostfönster i köket har jag Hoya australis, Hoya heuchkeliana, Hoya wayetii och en planta Kardemumma som klarat sig i flera år nu (brukar ha svårt att klara dem nämligen) plus nåt annat som kan skifta. Jag har nåt foto i mitt Hoya album, från köksfönstret.
Alexander-VG-zon3
du kan ju ha ormbunkar och palmer, och sedan kan du ju så och ha avokado, trädtomat m.m. som tål skuggigare lägen. av kryddväxter borde Mynta och Citronmellis funka även om dom trivs lite bättre ute.
evaisa
kanske aloe vera? Min ogillar nämligen stark sol. Den blir brunröd så fort den hamnar i direkt solljus.

Nordost borde va toppen för den!
pejori
CITAT (evaisa @ 01-07-2009, 16:50) *
kanske aloe vera? Min ogillar nämligen stark sol. Den blir brunröd så fort den hamnar i direkt solljus.

Nordost borde va toppen för den!

Aloe vera och trädkaktus (pereskia) trivs utmärkt i nordost...
Alla sorter av....Jaha...hjärnsläpp!!! heter den gullranka??? Har min en bit in i nordost, och den växer enormt över skåpen i köket.( via gardinstång)som saboterar tapeter, och växer överallt???
Finns en sort, "neon" som är ljusgrön...
Visst heter den gullranka? Hjälp!!! crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon