CallEva på Öland
22-10-2003, 17:11
Hej där!
Har i sommar haft tur att få ett par riktigt fina exemplar av lager och olivträd.
Nu står de i ett kallförråd...
Klarar de detta...
Vattning och ljus, nå¨gon som vet?
Undrar
Calle och Ewa på Öland
andreas i uppsala
22-10-2003, 19:15
olivträdet ska stå svalt (cirka 5-10grader är bra)trädet måste också stå ljust.(lysrör)Vattningen ska trappas ner på vintern(trädet vilar och behöver inte så mycket vatten)
det är samma sak med lager.
bägge dessa blommar och behöver därför stå ljust då de blommar under vårvintern.
Vuxna exemplar av lager kan stå emot -15(-21 har rapporterats)
olivträd kan stå emot -5 till -10 (vuxna,etablerade exemplar)med livet som insats(ibland).
olivträdet tappar en del blad om den står för mörkt.själv så förvarar jag mitt olivträd och min lager i ett förråd med 2 56w lysrör(willab)Just nu så är det 23 grader och senare i höst så drar jag ner tempratueren och sen drar jag ner ännu mer och vid nyår har jag en temp på 5-7grader.varför?jo därför att jag försöker återspegla dess naturliga miljö.Om jag inte skulle haft ett lysrör så skulle jag inte gjort så här.
mvh
andreas
ps.sök på gamla inlägg
CallEva på Öland
22-10-2003, 20:35
Tack Andreas för ditt svar!
Då blir det nog att införskaffa lysörsarmatur...
Calle & Ewa på Öland
Hej !
Jag har lager, oliv och rosmarin i ganska stora krukor ute hela sommaren och en bit in på hösten med. När det börjar bli kallt tar jag bara in dem och ställer dem i köksfönstret, har visserligen inte mer än +18 grader inne...
Brukar klippa lagerträdet och rosmarinen en aning då med för att ta vara på lite extra skörd och för att de ska få plats i fönstret.
Mina plantor är massor av år och detta har funkat mycket bra hela tiden, just nu blommar rosmarinen med en hel sky full av små lila blommor !
Är för lite enklare lösningar som ni märker :-) och vill njuta året om av de vackra träden !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.