Full version: Kumquat blommar inte
åsgård
Min Kumquat blommar inte i år, bara några enstaka blommor.
Kan orsaken vara att det finns kvar en frukt sedan tidigare och att den hindrade utvecklingen av nya blommor?
Alexander-VG-zon3
har du tillfälle att sätta ut den?

såfall om du kan gör det, placera den först i skugga eller skydda med fiberduk så du inte bränner den detta ska göras i 2-4v.

men ha den ute tills frosten kommer (utsätt den inte för frost) när du sedan tar in den så placerar du den inne i rumstemp med extraljus. till nästa år så sätter du ut den på våren vid en temp på +10c (ta in vid frostnätter och ut på dagen). även tidigt på våren behöver den avhärdas för att vara ute det tar ca 2-4v efter den avhärdats trivs den i full sol i ett varmt läge, avhärdning går till så att du placerar den varmt och vindskyddat i skugga eller halvskugga och sveper om ett par lager med fiberduk och sedan tar du av fiberduke efterhand under en period av 2-4v . håll den fuktig om det är varmt och torrt ge normal dos näring som inte innehåller kalk.

hur har du gjort det med omplantering? Kumquat gillar inte kompakt jord eller lerjord. så till nästa år i feb-maj kan du skaffa större kruka och plantera om den i ny jord (citrusjord eller rododendronjord som du blandar upp med leca, grus, kompost, gödsel). du kan plantera om den nu också men jag tycker det är bättre att du väntar med det till nästa år då behöver den ny näring ''extra mycket''.
MariaS
Har den fått någon vintervila/köldperiod? Har den inte det har den inte fått signalen om att sätta blom. Även näringstillgång och krukstorlek kan vara avgörande.
åsgård
Pu, det var mycket på en gång, men här kommer svaret.

Det står vintertid på vår balkong i runt 10 grader. Generellt extraljus brukar jag sätta på i mitt januari.
Brukar stå ute sommartid, sakta och försiktig tillvänjning.
Har hittils blommar riktig bra, men fruktsättning medelmåttigt.

Planterades om i större kruka med ny citrusjord tidigt i våras.
Har inte gödselvattnat sedan omplanteringen.
Skulle jag gjort det?

Mina teorier är varför den inte blommar:
Omplanteringen
En gammal frukt som sitter kvar och hämmar blomsättning?
Alexander-VG-zon3
omplantering är ingen fara. jag ger mina näring ca 2-4gånger i månaden från april-maj till juni-juli och det funkar bra för mina citrusväxter. men efter omplantering ska den inte ges näring på 1månad.

frukter som sitter kvar hämnar inte blomningen. Kumquat blommar och bär frukt samtidigt ibland.

det kan också vara så att den just har blommat väldigt mycket och att den kommer igen när den är redo. en annan sak du kan göra är att du ger den kallare vinter än +10c att den typ får runt +2c +5c. låg temp främjar den till att blomma.

extra ljus kan du ge den tidigare än jan. redan när du tar in den kan den få extra ljus. och sedan måste den hållas fuktig när den har knoppar så inte dom trillar av.
åsgård
OK
Ska se om jag ev. kan flytta ut den i friggan tillsammans med övriga av mors pellisar. Har tillräckligt med lampor för att det kan funka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon