andreas i uppsala
Jag såg en hemsk sak ikväll.
i mitt sovrum har jag en bamu(pseudosasa japonica)bladen är klibbiga som om man har spilt coca cola på den(alldeles klibig)och nu har jag upptäckt små(1-3mm)vita/genomskinliga insekter.Bladen är fulla av dem.Vad ska jag göra(sprutade lite såpa på dem,men det funkar nog inte).måste nog köpa något medel.Något specielt? wink.gif
anledning varför jag skriver här på småprat är att jag har större chans att få svar.
mvh
andreas
Åsa, mälardalen zon 2
Testa provado-spray i kombination med provadokapslarna som trycks ner i jorden det brukar fungera bra mot insektsangrepp.

Klibbiga plantor brukar man ofta få när man har problem med bladlöss, vita flygare (mjöllöss) och sköldlöss och dessa brukar dö av provado.

Sprayen tar död på många direkt. Kapslarna tar lite tid på sig växten måste suga upp giftet sedan blir växten giftig för insekterna i flera veckor så kläcks nya ägg så brukar de dö när de suger på växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon