Emilia
Hej!

jag har problem med min fläderbuske, det är fullt med löss på & runt blommorna. det var likadant förra året.

jag funderar på om man ska såga ner busken? tacksam för förslag.

jegi
Tycker bladlössen på fläder är rel lätthanterliga eftersom dom sitter på skott och blomstjälkar och inte på bladens undersida.
Går ganska lätt att spruta av dem med vatten.
Om den är uppstammad kan du prova med limring.
Emilia
okej då ska jag prova de. tack!
SyDa
Hm...samma problem här.
Jag brukar ta högtryckstvätten och spruta över hela busken med såpblandning när jag ser att de börjar komma. Spruta lite extra direkt på de bladlussamlingar du ser.
Men för dig är det nog lite sent i år, om du tänker göra fläderdricka eller något annat.
För såpan vill du väl inte ha smaken av smile.gif
SyDa
Jegi...jag tror inte på limring.
Bladlöss kan flyga wink.gif
jegi
Det var mer för myrorna jag tänkte som uppenbarligen bär upp lusägg i träd.
Fågelvägen
Bär de upp lusägg??? Vilken service!
Jag som alltid trott att myrorna bara klättrar upp för att mjölka lössen.
MariaS
CITAT (Fågelvägen @ 02-07-2009, 11:11) *
Bär de upp lusägg??? Vilken service!
Jag som alltid trott att myrorna bara klättrar upp för att mjölka lössen.

De både bär upp och mjölkar löss! Löss på fläder när det är varmt och torrt är en mycket vanlig kombination. Om möjligt, duscha fläderbusken, så trivs varken myror eller löss.
Åsa, mälardalen zon 2
Lusägg tror jag inte de bär upp däremot kan de flytta på lössen från en växt till en annan (bladlöss föder levande ungar under odlingsårstiden, äggen brukar läggas på hösten och de brukar ofta läggas på barken på fleråriga växter så de behöver ingen transport till träden, olika lusarter vistas på olika växter)
vanjalarsa
jag tror faktiskt att det är nästan mer regel än undantag med lusinvasion på fläder.
Hade en jättestor rikblommande för många år sedan. var tvungen att ta bort den för den var full med löss varje år. sprutade också med vatten men det har ingen långvarig effekt..tyvärr.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
pebblelake
Står dom soligt får dom nästan alltid löss,dock verkar dom inte ta skada av dom.Jag har tre stycken varav en står soligt och torrt=Löss,en soligt och fuktigt=Löss till sist en skuggigt och torrt=inga löss.hos mig verkar inte jordens fuktighet spela någon roll??? varje år är det likadant.
Emilia
jag försökte spola bort men de va för mycket skulle nog gjort de tidigare. men jag lyckades ta några fina blommor som de inte va löss.
MariaS
Flädern brukar gud ske lov inte ta någon större skada av lusangreppen, som tur är. Skulle det vara mycke lus i blomklasarna, kan man skölja dem i en hink med vatten och därefter slunga klasarna, så de är lusfria till saften biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon