CeciliaR
Är nyfiken på om någon vet namnet på denna ros som fanns i vår trädgård när vi köpte huset (och när den förre ägaren köpte det)?

gulros1.jpg

gulros2.jpg

gulros3.jpg

gulros4.jpg

svennis
Westerland, Kordes zon IV
Mitt förslag.
Peace kan det väl inte vara
Erika i Sandviken
Jag törs nästan svära på att det inte är Westerland.
Min Westerland ser då ut så här.
[attachment=37346:100_0575_kopiera.jpg]

[attachment=37348:Westerland.jpg]

Näää jag skulle gissa på Peace,dock gör bild nr3 det lite klurigt.
strandskatan
Min första tanke var också Peace. Det är INTE Westerland, har två och de ser ut som Erikas.
Ezereht
Kan det vara Chicago peace ?
CeciliaR
Tack för hjälpen alla! Vilken vacker ros din Westerland är, härlig färg! Jag tror att ni har rätt och det är Peace, beskrivningen jag hittar stämmer bra, även att den kan ändra färg pga väder vilket denna gör (som på bild tre där den blivit mer och mer rosa). Hade ingen aning om att det var en så vanlig ros jag hade, har knappt sett någon sådan innan. Såg en annan ros med liknande färgsättning som tydligen ändrar färg åt motsatt håll från Peace dvs är ljusare som knopp och blir mer och mer rosa ju mer utslagen den blir). Hittar dock ingen info om den rosen som står omnämnd som Sekel på en sida. Såg också bild på en ros där som var omnämnd som Frøj, vet någon något om denna ros? Väldigt vacker tycker jag. Bild på båda här http://www.rosengardenibergslagen.se/Rosor...rabattrosor.htm
strandskatan
Har du tittat på Chinatown? Den får liknande färgskiftningar.
CeciliaR
Nu har jag tittat men tror inte det, färgsättningen verkar inte riktigt lika och min ros får inte rosor i klungor som denna. Tack för tipset dock, nu har jag lärt mig en ros till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon