Paeonia Lactiflora
Hej,

Jag heter Helen och har inte varit inloggad på länge. Jag fick väldigt bra tips om pioner på odla.nu förra året och nu tänkte jag be om råd när det gäller rosbuskar.

Jag har tillgång till en trädgård i södra Östergötland (zon 4 eller möjligen 5), där det finns några gamla vildrosor. (Tror att det heter vildrosor, har inte riktigt förstått skillnaden mellan vildros, vresros och nyponros rolleyes.gif )

Har bestämt mig för att plantera yterligare några rosor i anslutning till de gamla. Therese och Louise Bugnet känner jag till och gillar, så en av varje av dem hade jag tänkt. Sen vill jag gärna ha en gammaldags ros, så jag sökte lite i trådarna här och blev förtjust i Celestial.

Nu är min fråga, om det visar sig att jag kan knô in ytterligare några rosor, tror ni att det är snyggast med flera av samma sort, eller har någon förslag på annan buskros som kunde passa tillsammans med de jag har nämnt? (De gamla rosorna är ceriserosa.)

Jag tog en promenad i Trädgårdsföreningen (Göteborg) idag, och blev helt såld på Leonardo da Vinci. Den fanns både som "vanlig" och uppstammad. Helt underbar! Om jag har förstått rätt så är den inte en buskros utan en rabattros, men den jag såg idag var riktigt kraftig. Tror ni att den kanske inte blir tillräckligt stor i zon 4-5 för att passa bland de andra buskrosorna?

Tack på förhand smile.gif

svennis
Leonardo da Vinci är jag bar possitiv till.
Den står i skugga hela dagen nästan.
Blir bara bättre o bättre.
Bruka få utmärkelsen 'finaste ros' i Trädgårdsföreningen

På lördag..Lördag 4 juli
kl. 11-17 Rosenfest i Göteborgs rosarium
Guidningar, försäljning och sortbestämning av rosor m.m.
Kom och visa för sortbestämning av dina rosor. Tag med 3-5 välutvecklade blommor, samt blad och grenar för identifikation. Görs i samarbete med POM

Leonardo da Vinci 001.JPG

Erika i Sandviken
Jag skulle satsa på Louise Odier,Maxima,kanske slänga till med Camaeiux,Mme Boll,Maidens Blush,Chloris eller vill du ha något stiligare så kanske Morden Blush,den tycker jag är så vacker.

Men det finns ju så många vackra alba rosor,som skulle passa in.
Men surfa in på www.rosenposten.dk och sen "rosenoversigt" sen är det bara att välja kategori och sort.
Paeonia Lactiflora
Tack för svar! Så Leonardo brukar få utmärkelsen "Finaste ros" i Trädgårdsföreningen. Det kan jag tänka mig! Det måste bli en sån! Tyvärr är jag inte i Göteborg på lördag (inte bara tyvärr egentligen eftersom det är olidligt hett i min lägenhet smile.gif), annars skulle det varit trevligt att gå på en guidning i Rosariet. Tyckte att det var lite svårt att hitta där, eftersom rosorna inte var helt ordnade efter grupp, så jag ha behövt lite vägledning.

Åh, Louise Odier tycker jag mycket om, och Maidens Blush och Madame Boll. De andra känner jag inte till, men jag ska kolla upp dem nu direkt! Pust, allt var mycket enklare när jag tyckte att rosor bara var något besvärligt som stacks.

Förresten Erika, är din avatar en dvärgschnauzer? Jag har en Peppar & Salt, det är därför jag undrar. Jag såg grannens hund kissa på Louise Bugnet idag, det skulle min hund aldrig göra smile.gif.

Kajsa
Du kan titta runt i mina album. Jag tror kanske att Leonardo da Vinci kan bli för kallt i zon 4 - 5, det är en zon 4 ros om du inte kan plantera den mycket skyddat, den kan frysa ner här i zon 3 -4. Blanda lite gammaldags buskrosor och titta gärna i album/Kanadarosor.
Paeonia Lactiflora
Åh nej, du har rätt! Det är alltid så när jag ser något vackert i Göteborg, så är det fel zon för södra Östergötland. Kanske bör jag hålla mig till kanadensiska och gammaldags precis som du föreslog. Och det kan nog bli väldigt fint! Kollade upp Morden Blush som någon tipsade om, och den var helt underbar!

/Helen
Erika i Sandviken
Jooo det är en dvärgschnauzer jag har i min avatar, en svart-silver tik vid namn "Vilda".
Ezereht
Jag har också beundrat din hundbild Erika biggrin.gif Vi hade en Jack russel terrier förut, som sedan fick flytta till Kalix. Där har han nu en "tjej" som är just en dvärgschnauzer.

Du kan ju alltid testa en Leonardo, Peonia, om du är lite "beredd" på att den kanske inte klarar det och du får köpa något annat nästa år.

Det finns en Alba som jag ofta beundrat på bilder som jag tror heter Drottningen av Danmark eller något liknande.

Men annars här i zon 5 så måste jag säga att Kanadarosorna ändå är väldigt lättskötta i jämförelse. Jag har en del sedan förut och köpte tre nya i år. De var Therese Bugnet, Hope for Humanity och Prarie Joy. De två sistnämda har redan vuxit otroligt mycket och blommar fast jag planterade dom i år.
Paeonia Lactiflora
Tror att jag skulle bli väldigt besviken om jag köpte en Leonardo och det skulle visa sig att den inte klarar av klimatet här. Jag får köpa ett säsongskort till Trädgårdsföreningen istället smile.gif, och satsa på säkra kort på landet. Kanske några alba i bakgrunden och sen resten kanadensiska. Läste om Prairie Joy i en annan tråd här, och tycker den verkar jättefin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon