EKLO
Jag har en citronmeliss som vä'l hunnit bli 4 år vid det här laget. Och större och större blir den. I år växer den kopiöst och hotar tränga ut till och med myntan.

Jag tycker mest man använder nåt blad som dekoration då och då - går inte åt några mängder precis. Är inte ens säker på om jag verkligen gillar smaken.

Men innan jag tar bort den kanske jag hinner ändra mig: Är det nån som har bra och god användning av sin?

tips mottages tacksammast
mojan
Koka te: Låt en handfull blad dra i hett vatten, ca 10 min. Ta bort bladen och drick. Jag sötar dessutom alltid örtte med någon slags socker, förslagsvis råsocker.

Jag önskar jag hade så mycket citronmeliss som du men sniglarna tar det mesta. Av det som blir över till mig plockar jag bladen och torkar, glest liggande på en bricka. När bladen är helt torra lägger jag dem i en burk. (För att dryga ut torkar jag bl a smultronblad och myntablad och lägger i också.) Detta blir vinterns örtte, enligt ovan.
MariaS
*Torka och koka te.
*Lägg blad i kuberna till isbitar, slå på vatten och frys ner. Goda i saft och drinkar.
*Blanda ner i vanlig sallad. Jättegott!
zissi
*Jag dekorerar ofta efterrätter, kakor och tårtor med den välsmakande citronmelissen.
*Jag gjorde rabarbersorbet häromdagen och då var det jättegott med hackad citronmelissblad i, jag tog ganska mycket.
*Till kalla fil-yougurtsåser är det så gott med citronmeliss (+annat grönt också), särskilt om den serveras till fisk.
*Du kan göra om receptet på gurkvin (kallt vatten i en tillbringare + några tunna gurkskivor) till citronmelissvin ev. med citronskivor i också.
* Lägg några blad i ditt vanliga te.
* Gnugga lite försiktigt på bladen och njut av doften från fingrarna. En daglig ritual hos mig. wub.gif
EKLO
Tack hörni - jo ni hade ju flera tänkbara tips.
Jag ansar väl busken lite bastant så den inte tar över hela trädgården, men nu ska jag skörda och prova era recept - busken får alltså stå kvar.
zissi
Sitter just nu och njuter av rabarbersorbet gjord av frysta rabarber med färsk citronmeliss i. Svalkar riktigt gott i värmen sweatingbullets.gif tummenupp.gif

500 g rabarber
1½-2 dl vatten
1-1½ dl råsocker (går säkert bra med vanligt strösocker också)
1 tsk äkta vaniljsocker
(1/4 dl hackad citronmeliss, mer eller uteslut helt)
1-2 äggvitor

Koka rabarber, vatten och socker till en kompott (ca 5 min). Kyl och tillsätt citronmeliss och vaniljsockret. Ställ in i frysen. Ta ut varje halvtimme och vispa grundligt genom smeten. När allt är lite mer än halvfruset (efter ett antal timmar) vispas äggvitorna för sig till hårt skum och vänds ner i sorbeten. Ta gärna fram en stund innan serveringen. Garnera med citronmeliss.

Det här inlägget ovan skrev jag häromdagen i recepttråden.
Där passar citronmeliss jättebra (ta gärna drygt ½ dl). Bra beslut EKLO att behålla busken men minska omfånget tummenupp.gif Det är första året jag har citronmeliss så jag kanske också blir trött på den efter 4 år....
Myosotis
Te på bladen lär vara lätt smärtstillande. Gott att lägga några blad i svart te eller brännässelte.

Dekoration på efterrätter.
verdeverde
Gör te på den! Citronmeliss ska vara alldeles fantastiskt för humöret....jag surfade omkring en gång och hittade en massa spännande saker (kommer inte ihåg var tyvärr) om citronmelissens inverkan på psyket!
vad kul att den växer så mycket! Hur gör du då?? jag vill också ha en stor planta!
Myosotis
Här finns info och recepter. Läs gärna också om de andra växterna. Programmen gick på svensk tv för några år sedan och var mycket intressanta!
Fny
vad kul med lite tips! Jag har en stor citronmeliss som försöker ta över hela rabatten... men nu ska den ätas upp! tongue.gif åtminstone lite grann...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon