bramstorps växthus
Mitt första år med växthus, och gurka, men varför har den fått gula fläckar på bladen längst ned? I övrigt ser den frisk och välmående ut. Har skördat en gruka men den smakade bittert och hade träsmak, var den inte klar? den var ca 10 cm. Nu har det kommit en till som är nästan 20 cm. När ska den skördas? Tacksam för svar!
asaleo
Hej!
Nedre bladen blir fula med tiden. Bruna fläckar som torkar in.
Nedre bladen är aldrig vackra vare sig på gurka eller tomat.

Blir de övre späda bladen missförgade så får du ta fram förstoringsglaset och kolla
bladens undersida. Krypper det små, små djur där så är det spinn.
Jag duschar dem då med kallt vatten på undersidan.
Detta gör jag också i förebyggande syfte.
Spinn kommer alltid på sommaren när det blir långa värmeperioder och det är torr luft i växthuset.

Du måste tala om vilken gurksort du har för att jag skall kunna säga något om smaken.

Växthusgurkan (slanggurkan) finns nu i en lång variant och en kort variant.
Sorterna som kunde bli beska finns väl inte längre.

De små gurkämnena brukar smaka torrt och tarvt.
En 20 cm gurka borde dock vara OK.

Är det slanggurka som du planterat?
Asaleo

Satu
Hej !

Jag är också ny med växthus för i år ! Jag skördade min första gurka idag. Den är av sorten Marketmore 76. Den var ca 20 cm lång och jämntjock med en rundad topp. Den smakade gott, tyckte hela familjen. Denna sort ska bara bli en halvlång gurka, så jag antar att 20 cm är en bra längd. Sedan har jag läst här på forumet att om toppen är rundad är den klar för att ätas.

bramstorps växthus
Vet inte vilken gurksort jag har, men jag tror jag kastar ut den nu. Det är så hemskt bitter. Taggiga är gurkorna också, och lite gulaktiga blir de efter ett tag. Så här ser det ut:

MVH Sara
Åsa, mälardalen zon 2
Det där ser ut som inläggningsgurka (druvgurka) tycker jag inte som någon slanggurka. Skördas direkt då änden blivit rundad och läggs in, blir den gulaktig har den suttit alltför länge på plantan= övermogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon